Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Ankan24

Behandla botten på rätt/lättaste sätt?

Rekommendera Poster

Hej, vet att det finns en massa trådar som tar upp bottenmålning och slipning mm, men jag skulle vilja få in tips på det som passar mina förutsättningar. Hoppas på kvalitativa tips och råd att tänka på.

Köpte båten förra sommaren som legat nere i Hjälmaren. Vi köpte

den med osedd botten då den låg i vattnet, finns en del gammalt..

1. Hur får jag på snabbast och mest skonsamma sätt bort den gamla färgen utan att skada skrovet/plasten? Hur mycket ska jag slipa? Kan man skrapa? Se bild!

2. Bästa sätt att tvätta/behandla botten innan bottenmålning? Vad använda för medel?

3. Behöver jag grunda innan jag bottenmålar eller förbehandla på annat sätt?

4. Bottenmåla är sista innan sjösättning? Kan någon tipsa om lämplig bottenfärg? Funkar finhårig roller som verktyg istället för pensel?

5. Vattenlinjen går jag på den som finns men gärna tips här med på bra tejp som är lätt att få bort.

6. Klimat när man gör ovan? något annat att tänka på?

Båten är 24 fot, ligger i Stockholms skärgård.

Tack!

post-11557-1394234613,0422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet du vad det är för grundfärg från början?  Är det tvåkomp så behöver du inte ta bort själva grundfärgen. Skrapa går bra, men man måste ta det lite lugnt då. Bra att skrapa så mycket som går , blir lättare att slipa då ( annars brukar färgen bränna fast i papperet). Man kan tvätta av med lacknafta men borsta bort dammet först. Grunda måste du göra använd två komp färg typ hempel light primer. Grundfärgen är bättre att pensla på, och bottenfärgen kan du rolla på med en korthårig roller som inte släpper ludd. Ska du ha båten i sötvatten, så kan du måla botten med 2 komp industri epoxy färg istället för botten färg.   Mvh Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...