Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
dykaren

Solpanel

Rekommendera Poster

Hej ,
jag har en undran... Jag har en 25watts solpanel från Naps monterad på min Vigg , med spec : Typical imp 1,44 amps
                  Typical vmp 17,4 volts
                  Typical isc 1,60 amps
                  Typical voc 21,6 volts
Vad betyder detta för en som inte har en aning om 12 volt och el , vad klarar den att ladda upp , vad klarar den att driva ? Har haft 2 st. 75 amp. batterier i båten under förra sommaren ? Klarar den att försörja batterierna och en kylbox tex ?

Kan någon som kan detta hjälpa mig ???

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panelen ger i snitt ca 1,44amp/timme när solen är uppe. Om vi säger att solen är uppe i 12timmar ger den 17,28amp/dygn. Om du har en kompressor kyl drar ca 0,7amp/timme så är det 16,8amp/dygn, alltså ett överskott på 0,48amp/dygn som du laddar batterierna med.

Har du sedan någon lamp och VHF radio också så krymper det. Men är det bara kylen som drar el har du inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ,

tack för ditt utförliga svar. Så för att klara en radio , fyra lampor och vhf:en så måste jag ha 3st. batterier eller en större panel ?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett kanske onödigt inlägg!
Hoppas du har en regulator av bra kvalitet mellan solpanellen och batteriet/na.
Som du redan i det tidigare inlägget fick du den teoretiska laddningen redovisad. Men denna säger inte hela sanningen. Ifall du har en kompressordriven kylbox vilken drar ca 1A så kommer dygnförbrukningen att blir ca 24Ah. Det du praktist frår av solpanelen är mellan 5 och 15 Ah/dygn. Men du skall också räkna med fulla batterier när du drog ut. Därför hävdar jag att du med din nuvarnade solpanel och en bra regulator kan vara upp emot en vecka ute på sjön utan att behöva ladda upp dina batteier (ifall du är lite snål med strömmen). Och detta är väl inte så fy skall. 
Själv hade jag en 34 W solpanel i den gamla båten och hade aldrig några problem med strömförsörjningen. I den nya har jag 80W. Men som jag redan skrivet två gånger hänger det ofta på regulatorn så snåla inte vid köp av denna. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en MaxPover regulator (inte att förväxla med Max Relaxsmiley-sealed.gif\) till mina solcellspaneler.

En klurig konstruktion som omvandlar den högre spänningen som solcellspanelen ger (17,4 V) mot vad laddningen av batteriet kräver (max 14,4 V), till ström. Enligt tillverkaren skall den öka laddströmmen med 35%.

Efter att jag kopplat in solcellspanelerna med tillhörande regulator, kunde jag inte låta bli att mäta. Dessväre hade jag bara ETT universalinstrument så jag fick göra 4 st mätningar och koppla om mellan varje (avbröt därmed processen). Egentligen skulle man haft åtminstonne en voltmeter och en tångampermeter för likström så att man hade kunnat mätt in och utgående ström och in och utgående spänningen till regulatorn utan att avbryta pårocessen.

Min något halvtaskiga mätning visade en ökad laddström
på ca 25 %.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nitro ,
och tack för ditt svar , jag har en MaxPower regulator kopplad till solpanelen , tror det ska vara en bra regulator , eller ? Min solpanel är monterad precis bakom masten , framför skjutluckan till salongen.

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Peter

Max Power regulatorn fungerar bra.

Min gamle far, som var snickare brukade alltid säga: Det är mycket med det elektriska, det är mer än två hål i väggen.

Det finns mycket skrivet om el och batterier och laddning på forumet. Det går att söka sådana ord i rutan högst upp på sidan och få fram mycket information.

Det finns också ett några böcker i ämnet. En som har ett par år på nacken Ström Ombord av J Winge. Den är relativt enkel att läsa även om det ofta påpekas att den innehåller ett fel beträffande parallellkoppling av dioder. Finns att låna på bibloteket och går att köpa i båttillbehörsaffärer och bokhandel.

Signaturen Seawolf som ofta skriver på MG, mycket kunningt, har gett ut en bok för ett par månader sedan. Elsystem för båtar av Magnus Sterky. Jag köpte ett ex hos Hjertmans. Den är mycket komplett om än lite tungläst.

På länken http://www.maringuiden.se/forum/;thread=74556 kan du läsa om bägge böckerna och lite till samt en del länkar.

Har du fler frågor som du inte hittar svar på så skall du naturligtvis ställa dem här på MG. Många av Forumets medlemmar är mycket kunniga innom de flesta områden.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle satsa en på en större eller en panel till, det ger mindre underskott el och du klara dig längre. Billigats är ett extra batteri såklart. Men 50-60w panel så ska man teortiskt klara sig bra. Har man möjlighet att nödladda från utombordaren också så är de bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte trampa någon på tårna men jag har delvis annan syn på solcellens laddningsförmåga.

Panelen ger 1,44 A vid laddning under vissa bestämda villkor. Tex att panelen är riktad vinkelrätt mot solen som måste stå högt och lysa från en molnfri himmel. Tumregeln är därför att laddningen blir 6 x 1,44 = 8,64 Ah/dygn i vårt land. Panelen laddar så länge man kan se utan att tända en lampa men strömmen är direkt proportionell mot ljusstyrkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter!

Jag går själv i tankarna att köpa solcellspanel, så jag har försökt luska lite i detta ett tag nu... Min setup, verkar ganska lik din dvs. kompressorkyl, en wallas 1800 Sail, lite lampor och kanske tv/radio via cigguttaget. Två batterier, ett 75Ah för start och ett 115Ah för förbrukning. Skiljerelä.

När man frågar/läser om solcellspaneler och regulatorer så finns givetvis en mängd olika information/synpunkter/erfarenheter som måste tas in/bearbetas av den som ställer frågan (alltför ofta verkar många av de svaren man får, gå stick i stäv med vad någon annan sa, för en liten stund sen...)

För egen del har jag kommit fram till följande (efter en tids luskande) Jag skall köpa en 50W panel och en billig regulator. Enligt kunnig källa kan man i praktiken inte tillgodoräkna sig effekterna av en max power-regulator, dels i de svenska förhållanden som vi har och dels inte för så små paneler som jag är inne på, dvs. 50W eller mindre åtminstone. 

Övriga erfarenheter som de flesta verkar instämma i: En kompressorkyl drar mindre än övriga varianter. En gammal kyl (oavsett kompressor eller ej?!...) Drar MYCKET mer ström än en ny. Räkna inte med att få ut de teoretiska värdena som panelen anger, i praktiken blir det mindre. Det är skillnad i effekt beroende på hur väl inriktad mot solen, panelen är.

Slutligen, jag är nöjd om jag med min setup och min blivande solpanel/regulator, kommer klara mig åtminstone några dagar med kylskåpsdrift i naturhamn. Det räknar jag med att det skall gå utifrån ovan givna förutsättningar!

Hoppas det kan vara till någon nytta!

Mvh

//Svante-raptor - Utternklubben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Svante-raptor o &.
Varför tar du inte till vara på den erfarenheten som praktiskt finns bla inom Utternklubben???/må väl/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Svante-raptor ,
tack för ditt svar , har förstått att det blir många olika svar på en sådan här fråga , har själv kommit fram till , som du , att jag behöver minst 50w för att klara mig.
Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Svante-raptor

Vad menar du med att man inte kan tillgodoräkna sig Max-power regulatorns effekt i svenska förhållande. Enligt min 5-åriga erfarenhet baserade på egna mätningar höjer den laddströmmen med minst 25 %.

Om du skulle få ut 4 Amp från en 50 W panel blir laddströmen efter regulatorn 5 A. Får du ut 1 A från panelen blir laddströmmen efter regulatorn 1,25 A.

Man måste ju ha rätta propotioner på en solcellspanel. De är ju på sätt och vis inga mirakel, men man får ju det ringa tillskottet det blir. Kan man öka det med 25 % så inte mig emot. Dock - de kostar ungefär dubbelt mot en vanlig regulator.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tommy!

Beklagar att jag inte svarat förrän nu, men det beror främst på att jag hade hoppats på att den sida och det forum, där jag fått ett svar som gör att jag säger som jag säger verkar dessvärre inte vilja vara med...

Jag kan återkomma, med referat när den väl kommer igång igen! Till dess kan jag dock besvara din fråga, på vad jag menar med..., på följande sätt: Jag menar eg. ingenting 9.gif\ Jag har ju ännu varken panel, regulator eller erfarenhet i området...

Eller ja, rättare sagt; det jag menar är: Jag har försökt bilda mig en uppfattning i stort om solceller och regulatorer och hitills har jag fått, vad gäller regulatorer, ganska ovetenskapliga svar som i princip har sagt det reklamen har sagt: öka din laddning med upp till... procent!

Dock var, det senaste svaret jag fick på frågan om vilken regulator man skulle välja, det tydligaste och mest vetenskapliga hitills, som alltså förkunnade motsatsen. Typ: med dom förutsättningar jag hade, med en 50W panel å så vidare, så var det med största sannolikhet INTE värt de slantarna...

Förvisso intressant, men samtidigt mycket förbryllande! Vem har rätt, vem har fel? Vad skall jag välja? Min slutsats av denna, min undersökningsperiod inför shoppingrundan, blev som sagt var; att köpa den billiga varianten! Varför? Jo för att det var det tydligaste och mest utförliga svaret, samt redogörelse med varför det var som det var, jag hitills hade fått på min fråga... Om det sen stämmer; beats me! Återstår att se helt enkelt! (Alldeles oavsett, så klarar ju den billiga regulatorn samma sak som den dyra är tänkt att göra. Dvs. det som är regulatorns eg. och primära syfte: att förhindra överladdning!)

//Svante-rrrr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nitro: iiiiik!!! 13.gif\ Är det på seglarsnack jag hamnat?! Va gör jag här??? Jag borde ju häcka hemma i Utternklubben! Fy skäms på mig, jag beger mig omedelbart tillbaka där jag hör hemma! 14.gif\

P.s Peter/trådskaparen; ber om överseende med denna kommentar, kunde bara inte låta bli! D.s

//Svante-rrrrrrr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Svante-rrr

Det märks av ditt svar att du är förvirrad 9.gif\ men det beror nog inte på att du kom på att du hamnat på Seglarsnacket 21.gif\ utan snarare på alla motstridiga uppgifter du fått i ämnetsmiley-sealed.gif\.

Jag brukar läsa i alla forum (kanske lite för ofta) och har stort utbyte av det mesta. Visserligen har jag segelbåt (tom 2 st) men jag har motor på bägge två och skäms inte för att använda den.

För det mesta finns det ofta inte bara en sanning. Det beror på.

Har man en ren motorbåt och förflyttar sig ofta så får man skapligt med laddning från generatorn, relativt sett.

Har man som jag en segelbåt, seglar så mycket som möjligt, alltid går med autopilot, har en bärbar dator kopplad till GPS;en, och en kylkompressor mm, så blir energibalansen alltid på minus. Ligger man då som jag ofta gör helst i naturhamnar, blir också laddningen från landströmen endast sporadisk. Å andra sidan har jag ett par riktiga laddare till mina batterigrupper.

Det finns ju som sagt va en del olika svar på frågan om solcell och regulator.

Fungerar Max Poweregulatorn rent tekniskt? Svar; Ja. Den höjer laddströmmen med mellan 25 och 35 % och ser till att begänsa laddspänningen.

För mig har det stor betydelse att få så mycket laddning från mina solcellspaneler som möjligt. Det är därför också viktigt att kunna rikta panelerna mot solen för att få ut så stor effekt som möjligt.

Är det ekonomiskt försvarbart med solcellspanel?

För min del är allternativet att gå mer med motor. Ett vindkraftverk är lite för stort för min lilla båt och det måste blåsa en hel del för att det skall bli bra effekt.

För din del, som har motorbåt, är det kanske mer effektivt att se över laddningen och verkligen se till att du får fram den effekt till batterierna som generatorn kan ge. Kanske öka batteribanken, så att du har större spänner att ta vara på den ström som generatorn ger när motorn går.

Det finns ju ett uttryck som säger: När det regnar välling, har den fattige ingen sked.

Laddnings effekten på en solcellspanel är ju ganska dålig i förhållande till kostnaden, och så skall den placeras på ett bra ställe, vilket inte är helt lätt.

Bifogar en bild på hur jag arranderat mina solcellspaneler. En standardlösning.

Kan du se var bilden är tagen?

ha´ t sô pen´ t

tommy

post-945-1394234624,3853_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många frågor i solcellssammanhang handlar om MaxPower. 

Idén bakom produkten är att omvandla överspänning hos en solcellspanel till ökad laddningsström och det är onekligen en elegant tanke.

Det fanns under några år solcellspaneler med 44 celler på den svenska marknaden avsedda för större anläggningar. Sådana paneler gav alltför hög spänning i 12V-system men med MaxPower gick det bra.

Med 36-cellers paneler blir vinsten betydligt mindre och framför allt starkt beroende av batterispänningen. Laddning av ett urladdat batteri ger mera överspänning vilket ökar strömmen men när batteriet är nästan fulladdat minskar strömmen istället med MaxPower.

Det är ju ofrånkomligt att MaxPower kräver en del av panelens energi för att fungera.

Jag har fö också reagerat på att många svar direkt motsägs av andra i samma tråd och vem skall man då tro på?

Det är kanske som med Volvo eller Saab, man försvarar det man själv äger hellre än att försöka få klarhet i sakfrågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gustav
Jag bygger min åsikt om att Max Power regulatorn ökar laddstömen 25 - 35 % på de mätningar jag gjort på min regulator med ett kallibrerat mätinstrument.
Har funderat på att mäta med en datalogger, men jag har inga prober som passar till den jag har tillgång till, varför det inte har blivit av. Det hade varit intresant att mäta över en längre tid och dessutom få se hur laddningen över dygnet ter sig.
Att mäta är att veta, har en tänkare sagt 
tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om vad som är bäst!

under 2005 testade vi en 50wnaps solcell på rufftaket och en billig regulator (500Kr på hjärtmans)på vår katamaran, när vi väl konstaterat att ett av batterierna (2x75Ah) var kört och bytt detta fungerade det problemfritt hela sommaren (körde även med en 45w kylbox när vi gick för motor.) alltid fulla batterier när vi kom till båten (ingen landström).

På nya båten blev det en 50W cell och en maxpower regulator (850Kr på hjärtmans, dyr??) om det är bättre vet jag inte än, men med en prisskillnad på350kr så kan det vara värt att testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tommy,

Det låter intressant med dina mätningar!

Jag är nyfiken på resultaten av dessa. Jag skulle vilja se relationen mellan strömmen in till regulatorn, strömmen ut från regulatorn och batterispäningen under varierande solinstrålning.

Om teorierna säger något annat än verkligheten är det väl trots allt verkligheten som gäller?

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan det kvitta lika!

Var å spenderade idag, så det stog härliga till! (Förutom vad gäller regulatorn! smiley-cool.gif\ )

Nu skall här snickras och det skall bli mycket spännande att se vart det bär hän!

Tommy: Vad gäller möjligheterna att öka laddningen, från motor till batteri så har jag övervägt även det (Skyllermarks prylar) ända tills någon hävdade motsatsen... Så, det får vänta. Nu har jag satt min tro till panelen och vad den kan göra för underverk! 14.gif\ Vad gäller alternativet att öka batteribanken så visst, men samtidigt så får det räcka som det är nu, med ett 115Ah förbrukarbatteri. (Är ju drygt ett å ett halvt vanligt batteri så...) Slutligen, din bild var då en för svår nöt för mig, även om jag själv kan tas för ett nöt ibland...26.gif\ Vart är det taget???

Vill Ni, så kan jag försöka återkomma lite senare i sommar med erhållna erfarenheter kring mitt solcellande!

Hur som helst, ha det gott boys!

//Svante-raptor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Det slog mig plötsligt att man inte kan jämföra strömmen in till MaxPower med strömmen ut från den. Strömmen in till MaxPower är lägre än om panelen kopplas direkt till batteriet vilket kan uppfattas så att MaxPower skenbart är bättre än den egentligen är.

Man måste alltså göra som Tommy beskriver, koppla med MaxPower alternativt direkt till batteriet och jämföra strömmarna till batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ,
det här blir bara mer och mer intressant. Svante-raptor , ser fram emot ditt inlägg efter sommaren , ni andra , fortsätt med era inlägg...

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen...

Nu äntligen har det där andra forumet som jag hänvisade till, behagat att komma igång igen. Därför kommer så här några utklipp ur de svar jag fick där (som alltså fick mig att välja den simpla regulatorn)

--

De där avancerade regulatorerna med inbyggd omvandlare har i sig en verkningsgrad som knappast överstiger 90 %, så för 50 W har jag svårt att tro att det skulle löna sig, regulatorns främsta uppgift är ju att hindra överladdning under perioder utan förbrukning

--

en normal 12 V solpanel har 36 celler. Effektmaximum uppnås vid en viss, temperaturberoende lastspänning. 36 celler är i mesta laget för svenska förhållanden (det är knappast så varmt) och den lastspänning som ger högst effekt ligger troligen vid 16-17 V.

De exklusiva regulatorerna med inbyggd DC/DC-omvandlare ligger och optimerar lastsspänningen för att hitta max effekt, vilket kan ge kanske 20 % extra effekt, men omvandlaren i sig tar antagligen 10 %, så nyttan är begränsad, i synnehet när det är varmt ute.

Alla enkla regulatorer lastar solpanelen direkt med batterierna, via en backdiod.

Alltså, för fjällstugan i strömlöst land (låg temperatur = hög spänning) gör de avancerade regulatorerna som allra mest nytta och i övrigt förefaller det mest meningsfullt med sådana för paneler med hög effekt.

--

Återkommer med rapport efter sommaren med hur det hela har funkat! (Om jag kommer ihåg...) Annars får den som är intresserad gärna påminna mig! 21.gif\

Hade tänkt att börja vårputsa båten i helgen, vad händer? Jo monsunregn å orkan typ lokalt över där båten är placerad.... Jättekul!... (Speciellt när man gått och laddat för att få fjäska med båten nu i flera veckors tid...) 5.gif\

//Svante-rrrrrrrrr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sommaren är inte slut än... sommaren är inte slut än... Gaah, måste övertala mig själv att sommaren är inte slut än...8.gif\ Däremot har såpass mycket av sommaren hunnit passera ivarjefall, så att jag lyckats bilda mig en uppfattning om hur min setup och mitt solcellande fungerat/fungerar.

(Jag utlovade ju halvt om halvt i ett svagt ögonblick i en tidigare tråd från i våras om att återkomma med gjorda erfarenheter. Därav denna tråd alltså!)

Med mina förutsättningar (redogjorda enligt ovan) så kan det hela sammanfattas ganska enkelt, enligt följande: Sicken kanongrej!!!21.gif\

Det hela har fungerat långt över förväntan och vi har inte vid något tillfälle gått torr på kräm i batterierna! Som längst har vi legat ute i 4 dygn i sträck, hela tiden i naturhamn (dvs. ingen landström) kylen konstant på (på permafrost typ...2.gif\ ) och i övrigt har vi riktigt grisaktigt frossat i ström, både med värmare, lampor och tv. Inga problem överhuvudtaget! Å det bästa av allt, några dagar senare när vi vänt åter till båten för nya turer, har batterierna alltid varit fulladdade!

Summa kardemumma: Jag är helsåld på solcellspaneler! Tycker det, för vår del, har funkat toppen och utifrån dessa erfarenheter kan jag helt klart rekommendera det! (Det gick alltså utmärkt, för min del, utan flash-regulator så t.o.m det kan jag vara nöjd över att inte ha överinvesterat i!smiley-cool.gif\)

Jaja, det var mina 5 ören!

Ha det så gött, å kom ihåg: sommaren är inte slut än!...

//Svante-raptor - Utternklubben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skaffade en 41W solcellspanel en MaxPower regulator till min K-viggen nu i våras och det har fungerat mycket bra. Har kopplat ihop två stycken 75ah marinbatterier och de verkar vara fulladdade och hålla laddningen när vi behöver ström (kylbox, vhf, gps, autopilot, lanternor etc). Visst, skulle vilja köpt en större solpanel, men den 50-Wattaren som jag först tittade på, fick inte plats på luckgaraget bakom masten, så det fick bli en 41-taggare istället. :-)
Funderar på att koppla in någon slags mätare (volt och/eller) ampere till nästa säsong, så att man hela tiden ser hur mycket den laddar och hur mycket som finns kvar. Är det någon som vet om man måste koppla en var till vart och ett av batterierna eller om det räcker med en som mäter bägge batterierna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser hur mycket den laddar och hur mycket som finns kvar.

Mja, första frågan är enkel. Att se om det laddar gör man med en voltmeter över batteriet och se att spänningen går uppåt en 13.5 - 14 - 14.4 V. Då är det laddning.

Hur mycket som finns kvar är knivigare. Det finns batteritankmätare att köpa men jag är lite tveksam till hur rätt dom visar och om dom är värda priset. Någon annan som har erfarenhet?

Själv nöjer jag mig med en digital voltmeter som visar två decimaler. På skyllermarks infosida finns en tabell som visar vilken spänning som motsvarar fyllt, halvt och tomt batteri. Obs att tabellen gäller ett batteri som varken laddas eller dras ur och fått vila sig en halvtimme.

Möjligen kab det vara kul att ha en amperemeter som visar strömmen in och ur batteriet men det är nog mera underhållningsvärdet tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja

Jag hade 25W panel i min förra båt, den orkade inte driva kylen i varje fall. 25 W är i det minsta laget, måste nog upp i minst 40 W om du vill driva kylen. Siffran 1,44 amp anger vad panelen ger om det är strålande sol och panelen är riktad mot solen men det kan räcka med att typ 2 celler är i skugga så tappar du 80% av effekten.

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...