Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
dykaren

Solpanel

Rekommendera Poster

En regulator som har minst 90% verkningsgrad är en switchad historia.

Fungerar så att den hackar sönder likspänningen på en viss frekvens, eller variabel sådan. Fykantspulser byggs upp och man reglerar till och från med dessa. När pulsen går upp så är (t.e.x.) transiston till och tiden för att den är till är bestämd, likaså när pulsen går ner, så är transistorn från på den tiden som är förutbestämd och på detta viset reglerar man t.e.x. 14,2 volt. Överbliven spänning i det här fallet, kan man kalla för en depå som omvandlas till ström. Lite invecklat att förklara så här, men i grova drag så går det till så.

På detta sätt så får man ingen ström att kyla bort i form av watt.

Om man t.e.x. har en vanlig regulator med en Fet trissa och diod, som är vanligast, så har man förluster. Om man har 17 volt från solcellen och batteriet ska ha 14,2 volt och att regulatorn klarar av att leverera 3 Amp. så har man i gova drag 10 - 11 watt att kyla bort, vilket inte sker i den switchade modellen.

21.gif\ Är lite trött nu, så jag hoppas att jag skrev rätt.

Skickar med en skiss som visar sågtandsspänning som i kopplingen (som ej är med) blir till fyrkanspulser och där ser ni tiden som är till och från och i det här fallet enbart uppritade att det ska finnas en puls där. Utsprungligen konstruerad för variabel spänning ut, men principen är densamma.

post-19228-1394234791,5098_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bättre förklaring på pulser och hur dom ser ut, i ett oscilloskop.

post-19228-1394234791,942_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ochså intresserad av din fråga men det vore intressant om någon kunde svara på om det är att föredra en 50 watts panel eller 2 st 25 wattare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan jag ochså räkna ut. Med nu tänkte jag mer på everntuell effektförlust/vinst vid t.ex. skuggning av panelerna.

Hur kopplar man ihop dom?

Parallelkopplar man dom i regulatorn eller är det bättre att koppla samman panelerna direkt (dom ska ligga jämte varandra)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man 2 paneler och skuggar någon cell på den ena panelen får man ändå full effekt från den andra. Skuggningen innebär inte att ström från den fullt belysta panelen läcker över till den skuggade som fortfarande ger full spänning trots att strömmen minskat.

Man kan utan vidare parallellkoppla panelerna, dvs plus mot plus och minus mot minus. Det är lämpligt att göra denna ihopkoppling vid panelerna så spar du en kabel till regulatorn.

Det finns regulatorer med 2 ingångar för solcellspaneler, har man en sådan regulator kan det vara praktiskt att använda båda ingångarna.

Senast ändrad av gustaf05 | 09 april 2007 | 11:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Steg 1, innan man ens väljer panel, regulator, dimensionar upp sin batteribank, är placeringen av panelen/panelerna. Jag ser ofta dyra paneler monterade där det mestadels är skugga alternativt att exponeringsvinkeln är dålig.

Det enda jag sett fungera hyfsat på våra breddgrader - där solen aldrig står i zenit, är stolpen på akterpulpit där man enkelt svänger runt panelen så att den får sol.

Att montera en panel horisontellt förutsätter att solen står i zenit. Det finns en formel för att räkna ut panelens vinkel mot solen som en funktion av breddgrad.

Vinkel mellan panel och jordplan = latitud plus 15 grader

För Stockholm innebär detta 75 graders vinkel(!), dvs nästan vertikalt montage.

Senast ändrad av Consensus | 09 april 2007 | 12:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...