Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Merc

Vad ska vi tanka i sommar?

Rekommendera Poster

Vad ska vi tanka i sommar?

Ger inte blyfri 98 mer effekt än 95

och skulle det vara värt med shell v-power soppa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också tänkt den tanken, V-powern ger ju jämnare gång och bättre tändning på bilar men om det funkar på våra båtar oxå? Är det värt dom extra kronorna? Desto högre oktan desto mer effekt, kanske skulle testa riktig racesoppa som streetracarna använder när dom ska mappa deras motorer2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Etanol, E85, går ju bra i bilen, så jag är lite sugen på att köra det i båten med. Upp till 40% inblandning av E85 borde gå finfint utan att modifiera ju. Extra power i motorn är något jag gärna kan vara utan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att motorn ska kunna tillgodogöra sig den högre oktanhalten måste motorn själv kunna justera tändning och/eller laddtryck. På t.ex. VAG 1,8T motorer och många andra bilmotorer framförallt med turbo finns knacksensorer och avancerad elektronik som kan åstadkomma detta. Kör själv 1,8T med Shell VPower och märker faktiskt stor skillnad i gång, vridmoment etc när jag tvingas tanka 95-soppa. 

Men båtmotorer?? Njeee.... Visst har du knacksenorer och turbo avancerad motorelektronik i din båt bör ju ett högre oktantal ge mer effekt. Annars är det ju bara att slänga pengarna i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är jag helt ute och reser nu, men är inte oktanvärdet bara en mått på vilken temperatur bränslet antänder? Tänder det så tänder det liksom... I äldre bilar uppstår knackningar pga kompressionen som antänder bränslet. Som sagt, jag är verkligen ingen expert, men inte kan oktanvärdet påverka effekten?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror skillnaden inte är så märkbar på

en gammal motor.

Och det är väl kompressionen som avgör

vilken oktan som passar bäst för respektive

motor?

Som bensin priset ser ut nu blir det nog

till att skrapa rent och olja årorna istället.

Hur kan liter priset på 95 oktan skilja

så mycket som från 9.85 upp till över 12 kronor.

Världmarknads priser i helvete heller. 5.gif\

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta erfar att en motor tycks gå bättre på 98oct jämfört med 95, detta är dock synnerligen marginellt och gör ej att bränsleförbrukningen sjunker.

Avgörande för om man kan/skall använda 95 eller 98 är motorns kompressionsförhållande. Ej att förväxla med kompressionsprov som kan göras och enbart berättar hur bra ventiler, kolvringar tätar. Ett högt kompressionsförhållande kräver högre oct-tal. Generellt gäller detta behov av 98oct soppa för motorer med höga effektuttag/liter cylindervolym.

Allt sedan bensinbolagen tvingades ta bort bly i bensinen har detta ersatts med högrisk klassat Bensol vilket är trist. Bly i bensinen har stor del i att kunna höja oktantalet. Racersoppa som angavs i ett av inläggen här tillhandahålls idag enbart av Svenska BP och då på fat. Denna bensin håller ca 105oct.

En stor del av dagens direktinsprutade motorer har knack-sensorer varvid de automatiskt reglerar tändning bränsle efter det bränsle som används. På äldre motorer fodras i regel att tändningen ställs om för det nya bränslet.

Ett litet tjuvknep finns dock och det är att använda en anelinbaserad tillsats i bränslet. Här finns det en mängd sk octanboosters, men ingen av de som är godkända i Sverige har någon egentlig verkan förutom motsvarande produkt som vänder sig till åkerier och därmed dieseldrivna lastbilar. Tillsatsen ger inte mer hk, men en renare förbränning. 

I övrigt finns det idagens läge inga lagliga tillsatsprodukter eller ersättningar som gör att en bensinmotor går bättre.

Att således i en motor som från början är avsedd att drivas av 95oct byta till 98oct kan ge en marginell skillnad, på samma sätt som V-power. Att betänka är att V-power är ett lanserat varumärke i avsikt att sälja en produkt. På samma sätt dök på 60-talet upp en mängd trevliga produktnamn och slogans upp. Boron = Caltex(Texaco) 100oct, Tigern i tanken från Esso, mfl.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

98 oktan ger bara effektökning om din motor självjusterar tändningen efter oktantalet. Det är datorn(som justerar tändning,bränslemängd etc.) som gör det via knacksensorer på varje cylinder alternativt en enda gemensam givare på motorblocket(enklare variant).

Det är isåfall insprutningsmotorer av nyaste sort som klarar detta. 4-takt med injection eller direktinsprutade 2-taktare (typ E-tech) men jag gissar att dom inte har inbyggt program i sin dator för att optimera tändningen utan går efter ett förprogrammerat schema, där knacksensorernas uppgift enbart är att förhindra att motorn börjar spika(bränslet självantänder) pga att du kör med för lågt oktantal. exempelvis 75 som finns i USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på prisskillnaden så har jag väldigt svårt att tro att det skulle löna sej att åka på högre oktantal förutom med en realtivt modern motor.

Oktantalet är ett mått på bränslets förmåga att tåla höga kompressionstryck utan att självantända. Därmed så kan en motor som körs på högre oktan också jobba med högre kompressionstryck (större kompressionstal) och detta leder till att motorns verkningsgrad ökar.

Jag kommer iaf fortsätta köra B18 på 95.smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Funderar på skillnaden på 95 och 98 oktan till båten.

Tror att motorerna inte kan ställa in sig efter oktantalet, därför blir det inte någon effektökning pga högre oktantal.

Jag funderar på en annan skillnad mellan 95 och 98 oktan, det är att 95 oktan är utblandad med 5% etanol vilket gör att energiinnehållet blir lägre. 98 oktan är ren bensin.

Någon som vet något om detta?

mvh peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med 95 den har effekt. 98 har mer etanol. Metanol har mindre energi än bensin. 95 innehåller mer energi 98.

98 och v-power gör gott för motorn. Sänker tändningen mm.

Har du en HÖG prestand motor och ger järnet hela tiden kör på 98 eller v-power.

Jag vet att man vill kalla sin nya 90 hk eller 115 hk hög prestanda men kör på 95. Det går utmärkt!!!

Har jobbat en del med bensin, vill ni ha mer info eller tabeller , hör gjärn av er!!!

Trevlig båt sommar på er:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är sugen att testa detta med, har en äldre bensinmotor utan jätteprestanda så kör hellre lite billigare och tappar några kusar ;)

Frågan är bara om det finns möjlighet att tanka Etanol i skärgården ?

Tror inte det ännu i alla fall...Så då tvingas man ju dra med jeepdunkar :(

www.etanol.nu

Mvh

Dykarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta bilmotorerna är bara mappade upp till 98 oktan. Så den där sista oktanen märker du nog inte.

Många båtmotorer är ju konverterade bilmotorer men då ofta gamla amerikanska V8or och då ingen turbo så du kan nog inte räkna med någon hjälp av de extra oktanen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej.

Som jag har förstått så ska man köra på 95 om man

inte har typ en Mercury Optimax eller Verado.

Med E85 som ger mindre effekt tar det väl mer soppa

för att uppnå samma fart och då kanske man går jämt ut

mot 95?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...