Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
evinrude_1981

demontera svänghjul

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude 4,5 hk från 1981. Jag har haft lite problem med den och började plocka isär den för att försöka lösa dessa. Jag kom dock inte längre än till svänghjulet. Hur får man loss detta? Behöver man något specialverktyg?
Tacksam för hjälp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har fått av muttern som håller hjulet, men hur går jag vidare? Ska hjulet lyftas rätt upp eller ska det skruvas av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade för 10 år sedan en motor som jag inte hade någon avdragare till så jag åkte till en verkstadskille som knäckte extra med att fixa till båtmotorer. Han berättade att han alltid använde en mässingskörnare för att lossa svänghjul. Upp med motorn på en motorbock, av med mutterna och med ett enda slag lossade svänghjulet. Åtskilliga hundratals svänghjul hade han lossat och aldrig hade metoden sviktat. Någon risk att skada motorn fanns inte enligt honom. Kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man klippa till med en Slägga och mässinsdorn men det är väl inte att rekomendera .

Det bästa är väl i alla fall en avdragare då är man säker på att inte skada ramlager och annat.

Vad har du för problem med motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För tillfället startar den inte alls, sist jag hade igång den i höstas gick den bara på en cylinder. Jag tror att det är någon form av elektriskt fel, är dock inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...