Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gäst lpp2

Kylbox

Rekommendera Poster

Gäst lpp2

Någon som vet hur mycket ström en kylbox drar. Tex en som finns på biltema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en helt vanlig som man får köpa var som helst t.ex. biltema och den drar ca. 5A när man använder 12V. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är dom billiga kylboxarna inte så lyckade i en segelbåt, 5amp ger 10-15timmar drift på ett vanligt 75amp batteri. En isotherm kompressorkyl drar 0,6amp, det ger 100-125 timmars drift. 4-5 dygn istället för ett halvt med en biltema kyl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en vanlig 12v kylbox. Håller helt med om förbrukningen. Jag hade just en Biltema modell en vecka i motorbåten. Trots motor drog boxen alldeles för mycket. I år köper jag en kylbox med kompressor, typ Isoterm. Ganska mycket dyrare men det blir en sådan i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga. Billiga kylboxar funkar på campingsemester med bil i Europa när man har motor igång hela dagen och adapter från 220V på natten.

De drar åt skogen för mycket för båtbruk där man ligger stilla under större delen av dagen.

Mitt kylskåp har en smart styrning; när det känner av att motorn är igång (spänning över 13.5 eller nåt) så kör den max och laddar upp ett kylbatteri, en låda med kylvätska som lagrar kylan.

När man sedan övergår till batteridrift så använder den bara kompressorn vid behov, första delen av kylningen görs av kylbatteriet utan el.

Men billiga är dom inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har samma erfarenhet som tidigare talare, de drar på tok för mycket ström.

värt att satsa på nåt dyrare tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Tack för dessa kloka ord

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilläggas kan att dessa 5A är KONSTANT förbrukning. Inga pauser här inte.

M.v.h. Rige-Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon erfarenhet från en termoelekrisk kylbox med termostatfunktion typ Waeco Tropicool eller motsvarande? Den har ju dessutom en spänningsvakt som tillbehör för att rädda startbatteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag har en sådan (Waeco Tropicool 18) liggande som jag hade i en lastbil tidigare, de drar fortfarande för mycket ström i förhållande till en kompressordriven. Den jag har är på 18 liter och drar ungefär 4 Ah kontinuerligt, att jämföras med den Waeco CF 35 med kompressor jag har idag i båten som drar 0.6 Ah i snitt (ca 4 Ah under drift). Men den har en drifttid på ca 12-15 minuter per timme.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när det är 12 grader i båten har kylen dragit omkring 5 Ah på ett dygn. På sommaren när det är varmt ökar det till c:a 15-20 Ah.

Fösta dygnet i vår när jag slog på kylen drog den 95 Ah. Termostaten måste ha hakat upp sig så kompressorn gick kontinuerligt. Då drar den runt 4 A.

Turligt nog så lagade sig felet själv. Det är en Isotherm med fristående kompressor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite utanför topic, men vilken kyl hade ni valt. runt 25L hellst inte över 2000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isotherm TB26 står på min önskelista, 26liter och medelförbrukning på 0,6A kostar dock 3990:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...