Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Litsegard

Stora problem med växtlighet......

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag hade stora problem förra året med växtlighet på propeller, trimplan skrov (havstulpaner). Jag förstår att den färg jag förra året använde, inte passade för min typ av båt (Färg=Crusier). I år vill jag definitivt förhindra detta och har funderingar på vilken färg jag ska använda istället. Den ena är Internationals Micron eller Fabi, alternativet till dessa är Hempels. Vilken färg skulle Ni rekommendera? Jag har en snipa (max 7 knop, marschfart ca 5,5-6 knop) och befinner mig på västkusten.

Den andra frågan jag har och som jag skulle vilja ha hjälp med är om man kan behandla propellern på något sätt för att undvika denna massväxt av havstulpaner som jag hade förra året?

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt ta International Micron. Den är starkare än Cruiser och lämpar sig endast till långsamtgående båtar, dvs. som din snipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst OP-Admin

Jag har använt Internationals Micron tidigare men har numera Hempels Mille xtra då jag tycker den fungerar bättre än Micron.
På denna bilden är det Mille xtra och det fanns inte en snäcka efter upptagningen. Och båten låg i Björlanda Kile (Göteborg) 

post-14383-1394234612,4281_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilket exeptionellt ekipage OP.. hahah :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vet att många här på västkusten tar en trip till Sarpsborg i Norge. Dom små krypen gillar inte alls Biltemas bottenfärg, dessutom är den billig sägs det. Den passar bra på en snipa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syrafast och brons korroderar inte i vatten. De ligger dessutom väldigt nära varandra i den galvaniska spänningskedjan, så de orsakar inte korrosion på varandra om de är i inbördes kontakt.

 

Målar man med kopparfärg på syrafast (eller brons) , så skyddar den mot beväxning genom att det avgår kopparjoner till vattnet. Brons kan ibland själv avge så mycket kopperjoner att det räcker mot beväxning.

 

Sätter man nu på en zinkanod på syrafast-brons, kommer den att blockera att det avgår kopparjoner från färgen, och det växer havstulpaner på kopparfärgen.

 

För att man skall våga ta bort offeranoderna skall man noga kontrollera att detaljerna av brons och syrafast inte är i elektrikst ledande kontakt med annat i båten.

 

Man skapar alltså ett galvaniskt problem med att montera zinkanoder. Man har helt enkelt skapat ett batteri, och att zinken förbrukas betyder inte att den behövs.

 

Alternativet är att skaffa t.ex. Hempels drevfärg vars beväxningsskydd inte är baserat på avgång av kopparjoner.

 

Se bilden, där stödlager, axel och propeller var målat med kopparfärg. Axel och propeller var i ledande kontakt med zinkringen, och på dem stoppades kopperjonavgången. Stödlagret (av metall) alldeles intill zinkringen är inte i elektriskt ledande kontakt med den, och där kan kopparfärgen göra jobbet.

 

 

www.batteknik.se

post-17778-1394234612,6696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Jag ska kolla både Hempels Mille xtra och Micron. Problem med galvaniska strömmar ska defivitivt undersökas. Jag har nämligen en anod placerad som förlängning på propelleraxeln och detta kanske just skapar det problem som du talar om TimS. Tack för Era tips.

 

MVH

 

Skeppar´ n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...