Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kallle

Laga plast skrov med trä skena help me?

Rekommendera Poster

hejsan ha kollat på en runnö 19 allt såg bra ut, kanske inte skrovet där hade dom lagt på nån trä list eller likanden precis över det gammla srkovet eller hur dom nu ha gjort. trät var lite skrapat är det farligt o köpa en sådan båt? kan den läcka in vatten? tacksam för svar

tog en liten bild oxå

post-15918-1394234612,1481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt svårt att se på bilden vad det är.

Kan det va en slitköl sdom man satt under kölen för att spara plasten om man ofta kör upp båten på en strand?

Har du bättre bilder eller kan du förklara på ett tydligare sätt vad vad det är och hur det sitter monterat och var på skrovet???!!

Är det monterat som den rostfria skena du ser på förstäven och upp mot kölen på bifogad bild? När jag var klar med båten monterade jag en rostfri skena på resterande del av kölen för att skydda plasten från att skavas sönder när man lägger till vid holmar och skär.
Man kan klicka på bilden för att få dn större.

tommy

post-945-1394234612,2032_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det är ju ett litet köl aktigt. känns som dom satt på en list av trä typ, ser ut att vara bra gjort för den delen. man ser ju inga skarvar. men trät är ju lite skavt ser lite taskigt ut iomed detta. kanske slits när man traila båten. ha bara ett kort till nästan lite sämre. du kan se båten på blocket.http://www.blocket.se/vi/7870987.htm?ca=21_s

ja måste bestämma mig idag om ja ska ha den.

här kommer nästa bild, inte så bra heller

post-15918-1394234612,2617_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sitter en trä skena längst ner på det lilla kölet som denna denna båt har.

fanns en skarv ca 1 meter o fram till fören av båten. verka som dom bytt så långt. man e ju rädd att den ska ta in vatten. han ha inte haft den i på 2 år. är trät blött så betyder detta va att den läcker i såfall. för där ska de ju inte vara fuktigt, om den stått på land i 2 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog en slitköl. Den har man satt på för att spara plastkölen om man kör upp båten på land.DEt ser jagh possitivt

Om den är blöt: står det eller har det stått vatten i båten som läcker ut så läcker det naturligtvis in samma väg.

Det är ju inga stora problem att åtgärda om det läcker. ( ja det är ju alltid lätt att säga om man kan) Slitkölen har ingen betydelse, eller ringa, när du trailar båten.

Det kan nog finnas saker som är värre.

Annonsen säger:

Runnö 19 cabinbåt

johnson 85h

trailer

lite att fixa därav priset

Vad säger/menar säljaren med lite att fixa ?

Jag är seglare och förstår mig mycket lite på motorer, men i ett sånt här fall är väl motorn den dyraste delen om den inte är ok.

Lite plastskador och inredningsdetaljer går ju alltid att fixa.

Har du ingen som kan hjälpa dig att titta på båten och kanske framför allt motorn.

Va tuff mot säljaren. Ställ så många frågor du kan.

Ha inte för brått. Det finns hur många motorbåtar som helst till salu.

(du har inte funderat på en riktig båt - dvs segelbåt 21.gif\ - det var ju natuligtvis dumt sagt, som tur var inom parantes. Val av båt beror ju på många saker)

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är ett bra pris, dom kosta ganska mycket annars, ringde nog 2 st när ja va där igår. motorn gå lite ojämt på tomgång., sen så är inredningen lite sliten. ska testa båten i vattnet i eftermiddag, gå den igång, så ska ja köpa den, ska ta lite mer kort sen. tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej är det den anonnsen som är utlagd så är det ingen runnö 19 ville bara till lägga det. och vad det gäller din fråga vet jag ej. detta är en runnö 19

\<ahttp://212.112.182.19/images/09/0924788056.jpg\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns en hel massa olika objekt på runnö 19 dom såldes i olika objekt så som ja fatta det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej igen det stämmer att dom fanns i olika utförande. dom såldes som halvfarikat så alla har olika inredningar och en del har träöverbygge och del är i plast men skrovet var alltid detsamma vad jag vet. skrovet på den du tittat på stämmer inte med runnös .men det är säkert en bra båt som du tittat på. har själv ägt en runnö 19 och renoverat det sticker snapp iväg med pengar men kul är det om det blir bra lycka till

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svarade i den andra rråden men lägger till mitt svar här också.

Helt riktigt Runnö 19 är av plast dock så hade dom tidiga modellerna överbyggnad och däck av trä. Överbyggnaden av mahogny och däck av plyfa täckt med duk.

Kan inte tänka mig att skrovet är klätt med trä, det är inte så att däcket var klätt med teak.

Edit: såg inte bilden först, men vad jag kan se på skrovformen så är det där ingen Runnö dock så är bilden lite för dålig för att avgöra skadan.Ser ju ut att vara ett träskrov.

Dock så har jag sett flera annonser där det påstås att båten är en Runnö men så icke är fallet, troligtvis beror det på okunskap hos säljaren.

Runnö är en perfekt förstabåt med goda utrymmen för sin storlek, dock så ger den platta bottenkonstruktionen att den stampar rejält när det blåser.

Lite bilder på min gamla Runnö 19

http://web.telia.com/~u11101231/ under gamla båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skrovet är ju i allafall inte av trä, bara den nedre delen dom ha lagt på något. plast eller liknande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, annonsen fanns inte kvar är du den nye lyckliga ägaren nu??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska hämta den imorgon. ringde honom angående skrovet. det är trä i ramen, sen är det platstat utvändigt så som ja fatta det. är dom flesta skrov gjorde på detta sättet? trodde dom va av bara plast. någon nackdel med detta som denna båt har

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trä i ramen, förstår inte riktigt. Det är inte så att det är en träbåt som är plastad på utsidan. Detta kan vara en lömsk lösning om den är gjord efteråt. Tidiga plastbåtar från slutet av 50-talet hade ett skrov av marinplyfa som var plastat på utsidan, tex tidiga Coroneter hade den lösningen.

Annars så brukar det vara homogen plast i skroven dock så brukar balkar och akterspegel ha inplastad plyfa.

Nyare så kallade sandwich konstruktioner har ett yttre plastlager en kärna av tex balsa och ett inre plastlager.

Sätt gärna ut en bild av båten när du hämtat den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet i tusan överbyggnaden känns som det är av plast, även skrovet tycker jag. vet i tusan för den pengar köper ja den. bara den inte läcker in vatten, kan man inte se det innuti båten om man ta bort dynor, är det ingen fukt där så är det ingen fara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja ska åka dit i ta ett  par kort nu innan ja köper den,

ja kommer kl 21.30 så kan ni ser hur det ser ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mycket lustigt ha jpg bild men bild kommer ej upp

post-15918-1394234613,3641_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad tror ni om detta? ägaren säger att det inte är nån fara att den ta in vatten. men lite skumt tycker ja det ser ut. tacksam för bra svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skiten läckte in vatten, blev ej köp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...