Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
kallle

hjälp lagat skrov i trä funka bra?

Rekommendera Poster

hejsan ha kollat på en runnö 19 allt såg bra ut, kanske inte skrovet där hade dom lagt på nån trä list eller likanden precis över det gammla srkovet eller hur dom nu ha gjort. trät var lite skrapat är det farligt o köpa en sådan båt? kan den läcka in vatten? tacksam för svar

tog en liten bild oxå

post-15918-1394234611,8236_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skall vara ärlig så är det så att om du inte vet vad du skall göra för att laga detta (för laga måste du...) så välj en annan båt. Det är inte billigt att laga träbåtar som börjar bli dåliga.

Ser du däremot fram emot en hel del kul slöjdande kan det här vara båten för dig! Köp i så fall boken Träbåtsrenovering av Thomas Larsson, en bra bok med mycket bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Har för mig att runnö är en plastbåt!!!

Har förre ägaren lagt dit trä!?!

Anlita en besiktningman så du kan känna dig trygg och få en härlig sommar i ditt eventuella nyköp.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt Runnö 19 är av plast dock så hade dom tidiga modellerna överbyggnad och däck av trä. Överbyggnaden av mahogny och däck av plyfa täckt med duk.

Kan inte tänka mig att skrovet är klätt med trä, det är inte så att däcket var klätt med teak.

Edit: såg inte bilden först, men vad jag kan se på skrovformen så är det där ingen Runnö dock så är bilden lite för dålig för att avgöra skadan.Ser ju ut att vara ett träskrov.

Dock så har jag sett flera annonser där det påstås att båten är en Runnö men så icke är fallet, troligtvis beror det på okunskap hos säljaren.

Runnö är en perfekt förstabåt med goda utrymmen för sin storlek, dock så ger den platta bottenkonstruktionen att den stampar rejält när det blåser.

Lite bilder på min gamla Runnö 19

http://web.telia.com/~u11101231/ under gamla båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...