Kummen 0 Postad 15 April , 2006 hej har en ryds 530 gt. tog bort bottenplugge o ut rann det 20 st 10 liters hinkar med vatten?? vad är felet?? har nyligen köpt båten o således ej kört den själv. var läcker det in? är det dyvikan som behöver bytas? alla råd mottages tacksamt även andra råd till en nybliven 530 gt ägare mvh patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurra123 1 Postad 15 April , 2006 Ja om det stämmer som du säger så är det 200L!! Och om jag var du! Så skulle jag dra öronen åt mig och göra ultraljud på skrovet för att försäkra mig om att det inte är sprickor, för normalt så ska det inte komma mer än kondens vatten, typ 1-2dl!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 16 April , 2006 Har hört att rydsbåtar ofta läcker mellan skrovet och påbyggnaden nåonstans i aktern, finns nog någon som vet och kan om detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 20 April , 2006 Nu blir jag orolig. Samma sak hände mig idag. Min Ockelbo C20 står fortfarande på land. Skulle kolla tanken (under luckan midskepps) och det stod vatten halvvägs upp. Öste ur minst 15 st 10 L hinkar. Motorn har rasat och läckt olja och kylarvatten men inte SÅ mycket väl. Min presenning är väl inte av högsta kvalitet men durk och dynor osv är inte blöta. Kan så mycket vatten lagras från i somras, isf var?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TazTobbe 0 Postad 21 April , 2006 Har samma problem med min Ryds 440Gt... Läcker in ca 10L på en hel dag i vattnet.. Har tättat med sikaflex på alla tänkbara ställen och skruvhål men får inte bukt på problemet ... Kan men fylla med vatten mellan skrovet vid pluggen med en slang och kolla vart det läcker kanske? Annars vill man ju inte ha i den mer en en dag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 22 April , 2006 Hejsan!Samma problem inträffade för min kompis som har en Ryds 535 Fc. Den började gå tyngre och tyngre. Till slut så tog dom upp båten och ur öste lätt 200 liter vatten. Dom snackade med Ryds och felet var en slang inne i skrovet mellan yttre och inre skrov. Slangen hade lossnat från sina fästen så istället för att låta vattnet rinna genom slangen i skrovet så rann det in i båten. Dom skickade upp den till Ryds i Göteborg så fixade dom det.Hoppas det löser sej för dig med!Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 22 April , 2006 Hej Har inte varit med om att så mycket vatten läckt in men hade vatten i skrovet en gång. Det var bälgarna till styrningen som inte var riktigt täta och det kom bara in när vågor sköljde över där. Annars skulle jag för din del tippa på genomföringar och slangar etc. Jag har dock aldrig hört talas om att en dyvika i gott skick läcker i någon större utsträckning. Uteslut den du så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 23 April , 2006 Jag hade en Tehri Big Fun förut som fick in vatten mellan skroven. Felet på den va att slangen till självlänsen släppt och då rann sjövatten in mellan skroven. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 23 April , 2006 Hej, Jag har själv haft samma problem som flera andra här med min Ryds 535 DL -97. Det gick till och med så långt att båten sjönk till 50% hösten 2002. Efter att ha kollat runt lite med bland annat Ryds, fick jag tipset att det kan vara i genomförningen till självlänsarna på barbords och styrbords sida. Sagt och gjort, jag demonterade dom, vilket var lite pyssligt efter som dom är gängade och det är inte helt lätt att komma åt nere vid durken. Sedan smetade jag på en massa vit sikaflex och skruvade ihop allt igen. Sedan dess har jag inte haft en droppe vatten i skrovet . Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
510gt 0 Postad 24 April , 2006 Hej Brukar vara vid listen mellan skrov och påbyggnad oftast från mitten och akteröver det läcker/trycks in har haft samma problem på 2 st rydsbåtar. Prova att kränga av gummilisten och täta med nån silicon Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kummen 0 Postad 1 Maj , 2006 Problemet löst Tack alla som savart. Det var gonomffningarna för självlänsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mkall 0 Postad 9 Juni , 2006 Synd jag inte läste här o kollade länsen ur motorbrunnen tidigare. Tappade nog ur närmare en kubik vatten. Batteriet hade stått under vatten o där hade det hänt grejer,pluspolen vart helt förintad. Ganska skön båt annars, men önskar lite mer fart på min. Toppar ca 33 knop med 100 hk. En del att göra åt gammal flagad bottenfärg o kanske lite mer stigning på propen.. Tror det kan göra gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser