Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
iBoat

Alpha one - vad ska fettas in?

Rekommendera Poster

När man nu ska montera tillbaka drevet igen, vad ska fettas in? Drivaxeln och knutar förstås, men ska packningarna också fettas in? Med vad isf? Något anna viktigt att tänka på?

mvh
Mats 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knutarna ska inte fettas in! Däremot ska splinsen fettas in, o- ringarna o drivaxeln kan du fetta in samt växelföraren, snåla inte med fettet!smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men nog ska knutkorsen fettas in.. Alltså genom nippeln, inte utvändigt.. För övrigt är det ju som redan nämnts, om du med packningar menar o-ringarna på drivaxeln.. Inte packningen mellan bälghus och drev..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtgranne påstår att man ska fetta in packningen mellan drev och bälghus, men det stämmer alltså inte? Vilket slags fett ska sprutas in genom nipplarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog för givet att alla ställen det finnes fettnipplar, så ska det givetvis pressas in fett...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstod nog att du menade så Berra..Kostade bara på mej att vara tydlig i överkant.. Ja, de flesta tillverkare rekommenderar ju vissa smörjmedel, i Mercruiser´ s fall Quicksilver 2-4-C Marine Lubricant för knutkorsen t.ex.. Funkar säkert med vilket bra lagerfett som helst men vill man följa detta så... För drivaxelns splines och o-ringarna och även för partiet bakom knutkorsen, på engelska kallat drive shaft pilot rekommenderas Quicksilver Engine Coupler Grease.. Enligt min original installationsanvisning för drevet så ska INTE drevpackningen fettas in, utan endast bultarnas gängor, och då med det förstnämnda fettet. Fettar man in packningen kan man tänka sej att den gärna halkar ur läge.. En del lägger packningssilikon på den, men även detta avråds i min anvisning. Packningen här ju ingjutet gummi (åtminstone det fabrikat jag använder) så tätt blir det garanterat ändå.. Blir bara mer jobb att skrapa silikon nästa gång drevet ska av och på.. Så kort sagt, när jag kollar i min installanvisning så är det 2-4-C fettet på alla ställen utom drivaxel, o-ringar och drive shaft pilot..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Tack för era svar. Bättre med fett på sylen än på packningen:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...