Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
minglee

Nannidiesel - var köpa filter och impeller?

Rekommendera Poster

Hej på er!
Ska skaffa nya bränsle- och oljefilter till min Nannidiesel (3.75 HE) och undrar om någon av er vet var jag skaffar det? Framför allt är jag ute efter att hitta lite billigare icke-original på typ Mekonomen/Biltema eller liknande men jag vet inte riktigt vad jag letar efter... Nanni är egentligen en marinkonverterad Kubotamotor, sitter det såna i nåt bilmärke?
Behöver dessutom en ny impeller - alla tips är välkomna!
Vänligen,
Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljefilter är samma som till Mazda 323 m fl. Samma impeller sitter på en del Volvo motorer, ta med den gamla och jämför (finns även hos biltema)

Övriga delar förutom kyldetaljer finns vanligen hos firmor som reparerar trädgårdsmaskiner. Kalasfin motor, marknadens bästa ???  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, jag har en volvo penta impeller till min Nannidiesel, fungerar mycket bra, dock så finns samma modell på biltema för en billigare peng, typ halva priset :)

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkej, tackar för tipsen - jag fick till alla filterbyten och lyckades t o m hitta en ny impeller på Biltema. Nu har jag nästa problem, att lufta bränslesystemet.
Instruktionsboken är från helvetet i detta avseende då den hänvisar till två skruvar av vilka jag (som är seglare, inte mekaniker - tyvärr) hittar den ena. Fel skruv. Finns här någon som kan hjälpa mig med en beskrivning, länk, bild eller liknande på temat luftning? Jag är inte oteknisk, bara grymt ovan :-)
Må gott,
Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...