Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
leipet

Yamaha V4 130hk-92 och Flipper 620.

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av en Yamaha V4 130hk-92? Är det en bra motor? Den hänger på en Flipper 620. Är det en bra kombination? Är den inte lite för kraftig för en 620?

Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Låter i mina öron som en bra kombination. Aningens övermotoriserad men hellre det än tvärt om då du ju kan dra ner på motorvarvet mer och få tystare gång på så sätt. Under förutsättning att motorn servats regelbundet bör en sån Yamaha 130 hk gå fint än idag och många år till om du sköter om den. Har den gått i saltvatten så blir livslängden mer beränsad. Är servicestatus okänd på den och du bestämmer dig för att köpa den så lämna in på service inkl byte av impeller innan säsongen börjar. Då slipper du troligen strul med motorn i sommar. Nackdelen är att motorn är en äldre 2-takt med förgasare och det blir lite mer bensinos, rök mm som man då får stå ut med, speciellt i medvind. Men du kan ju köra på miljövänlig 2-takts marin olja i bensinen och på 95 oktan förstås och då osar det aningens mindre. Jag hade en 2-takt utombordare tills för några år sedan och den körde jag på biologiskt nedbrytbar 2-takts marinolja, OKQ8 marinbio el liknande. Funkade bra.

Yamaha 130 hk testades i Vi Båtägare el Båtnytt 1997 nr 7. Test kan beställas på länk.

Flipper 620 är ju för övrigt ett mycket säkert kort när det gäller familjebåtar för många som skaffar sin första större båt. Eftertraktad på beg marknaden fastän den börjar bli till åren.

Kanske inte så värst vasst skrov men den behöver å andra sidan inte så jättestor motor för att plana och hålla en bra marshfart.

Blir stötigt i större vågor men på plattvatten och mindre vågor går den bra. Test på Flipper 620 finns att beställa via länken ovan. Ju nyare Flipper det gäller desto bättre då den förfinades genom åren och även skrovet förbättrades på senare årgångar vill jag minnas. Slutade att tillverkas nån gång i mitten av 1990-talet.

Lite allmänt vad en ägare tycker om Flipper 620: Länk

Du hittar även mycket information om Flipper och 620 här: Länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Leipet,

Jag kan tillägga att motorn torde va ett riktigt säkert val förutsatt att den är skött. Hade själv en Yamaha V-4 115 -90 som är i stort sett samma motor (sånär som på förgasare od.) och den fungerade mycket bra trots att den var 15 år gammal. Ganska bensinsnål var den också för att va en gammal tvåtaktare. Ca 1 l/sjömil vid marschfart på 30 knop. Då var motorn monterad på en Silver Hawk 520 på 380 kg.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamaha 130 V4 och det har då varit 100 ggr bättre än en

Mercury 135 V6 hitills..

Men sen hatar jag Flipper för deras platta stötiga skrov.

Köp en större 760 med diesel istället.

post-4404-1394234612,7251_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...