Myggbetet 2 Postad 13 April , 2006 Har pysslat med båten hela förmiddagen och det är målning av kölsvin som står på schemat för morgondagen. Funderingen jag har äör att på burken (Yacht Primer) står det att man ska slipa med 180 (tror jag) papper före målningen. Det jag funderrar över är hur nödvändigt det är när man skrapat ytan noggrent? Fäster inte färgen lika bra på skrapade ytor som den gör på slipade ytor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 13 April , 2006 Den lär fästa som f-n tror jag, men risken är att ytan blir lite ojämn. Personligen skulle jag dra av ytan med ett sandpapper, men då med ett 120-papper, kanske t o m 100-papper. 180-papper känns onödigt fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 13 April , 2006 Ja jag tycker också det borde fästa tokbra, men tror inte ytan blir speciellt mycket slätare, skrapar man seriöst så blir det rätt slätt och för det andra så känns det som att det inte gör så mycket om det blir lite ojämnheter under durkarna, det är aldrig någon som ser nät där och skulle det inte vara så mycket jobb så skulle jag slipa men det känns tillräckligt att ha skrapat kvadratcentimeter under durkarna. Det tar ju sin lilla tid... så det får nog bli grundfärg direkt på nu. Samma fråga angående botten, där har jag slipat med 50:s apper och det är relativt slätt, borde det inte räcka me tanke på att det ska på 3 lager grundfärg och sedan bottenfärg på det? borde ju fästa bättr eän om jag sliper med finare papper.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 13 April , 2006 För några år sedan slipade jag bort bottenfärgen med 40-papper på excenterslipen. Det blev tillräckligt slätt, så det borde funka med 50-papper. OBS att jag har plastskrov, men det borde inte spela någon roll i det här sammanhanget. Jag säger, på med primer och bottenfärg alltså! Har du någon fuktspärr innan? Typ epoxy eller bly- eller järnmönja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 13 April , 2006 Det borde ju vara mindre viktigt me slätheten på en träbåt tyckar jag så de funka rnog fint i så fall. Epoxy kan du glömma att du hittar på min båt Tanken är att först behandla med intertox, sedan linolja och sedan grundfärg (primocon) därefter bottenfärg.. Tror du det kan funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 13 April , 2006 Jag brukar resonera att om den behandlingen båten har idag har funkat i X antal år så borde samma behandling funka i X antal år igen. Så om båten har varit behandlad som du beskrev även tidigare så är det bara att köra hårt. Har den varit mönjad tidigare tycker jag att du skall fundera på om det inte är en vettig grej att fortsätta med. På Träbåtsakutens sajt finns i så fall en recept på den fullt lagliga järnmönjan som skall vara en bra ersättare till blymönja som ju som bekant är både tvärgiftig och förbjuden att handla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 13 April , 2006 Eftersom jag köpte båten förra året har den inte varit behandlad såhär tidigare utan med nån typ av mönja skulle jag tro. Har funderat på saken, men tycker det borde fungera så som jag tänkt också. Så jag tror det får bli ett tappert försök och hoppas att det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 13 April , 2006 Och Du, Tack för snabba och bra svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-kenneth- 0 Postad 13 April , 2006 liiiiite snålt med smilysar här juh,,, :-) och kan ju bara hålla med åvanstående,,, snabba raka svar,,, GLAD PÅSK!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser