Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Ballistic17

Beg. båtpriser mellan Öst- och Väst-kusten

Rekommendera Poster

Funderar på en köpa en båt på Västkusten. Klimatet och vattnet där sliter ju mer än på Östkusten. Hur skall det påverka andrahandsvärdet? 10%? 15? 20% jämfört med motsvarande båtar på Östkusten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar mer som om det är tillgång och efterfrågan som styr än var båten liggat i sjön.Har köpt båt i öst, väst och syd. Stockholm har ju ett allmänt högre prisläge oxå. smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog inte riktigt med om Stockholms prisnivå. Det allom avgörande är snarare båtens popularitet. Det kan alltså diffa rejält mellan nord och syd, ostkust och västkust.

Mvh

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min senaste båt (Bella Falcon) utanför Västerås och inbillar mig att den blev ca 10% billigare än motsvarande båt i Stockholmstrakten.

En nackdel var att den var botten-målad för Mälaren under alla år och därmed måste jag få bort det mesta innan jag kan lägga på en bättre bottenfärg.

En fördel därmed är naturligtvis att motorn bör vara i bättre skick än motsvarande saltvattenkörda båt.

Ska du köpa båt på västkusten ska du ägna större omsorg åt undersökningen av motorn.

Men som sagts ovan, förmodligen speglar sig inte slitaget på samma sätt i priset som läget gör.

Sök båt utanför storstadsregionerna så blir den nog billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...