Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Selsport15

Byta flytskum, hur göra/vad använda?

Rekommendera Poster

Jag skall byta ut flytskummet i min lilla Selco. Nu undrar jag vad man skall använda för ersättningsskum?

Jag har hört att man kan använda vanligt byggskum (för dörrar å fönster mm.). Men detta tycker jag verkar lite riskabelt då jag ej vet om det tar upp fukt/vatten eller ej. aJag har även fått tips på vanliga byggisoleringsplattor typ markplatta.

Är det någon som har bra koll på vad man skall använda samt var man får tag på detta?

Tacksam för alla svar

Stefan  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Krångla inte till livet. Det går alldeles utmärkt att bruka byggskum. Det är slutna celler/luftfickor och den drar inte till sig vatten. Skummet finns antingen i tryckflaskor eller vätska som blandas. Finns att köpa i bygghandeln./lycka till/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... hade samma fundering och fick rådet att INTE använda byggskum. Gick då till byggbutiken och läste på burken där det stod att den kunde dra åt sig litet fukt i materialet och sen drog jag slutsatsen att det porösa materialet aldrig skulle funka med de rörelser som alltid finns i en båt. Det skulle helt enkelt filas ner.

Har jag fel???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ungefär 10 år sedan sprutade jag in ett par burkar med byggskum i en boj som hade gått sönder. Idag flyter bojen fortfarande. Ifall det var slutna celler eller ej i de billiga burkarna vet jag inte..

Vet ej vad för byggskum du referar till och tyvärr har jag haft en idiotperiod med städning så mina slattar är borta.

Det var några år sedan jag senast fyllde upp ett hålrum med byggskum. Jag har på senare tid satt sidorna på tankar i kölsvinet med byggskum. Men som sagt skummet måste (bör) ha slutna celler.

Hoppas jag i framtiden kommer ihåg att titta på en skumförpackning, i så fall skriver jag en blänkare./lev väl/Nitro

Ps, råkade blädda i Sea-Seas 2005 år katalog i denna på sidan 15 finns Sikas isolerskum, denna har jag brukat någon gång. Än har ingen klagat så jag vet inte ifall det var rätt produkt men dyrt var det. För burkarna räcker inte till de 30 litrarna som det står utan kanske till 20 l/burk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom polyuretan består av isocyanat (även polyol och andra kryddor) så bör man vara lite försiktig vid användningen/blandningen.

Isocyanat kan ge ifrån sig ganska otrevliga gaser vid upphettning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd. Kom att tänka på så kallat fogskum i dag när jag slet ut alla gamla bitar med skum-material från under durkarna på min båt. De hade sugit i sig så mycket vatten att de säkert inte ens skulle flyta av egen kraft. :-(

Produkter jag har hittat:

Byggmax Fogskum 29,95 kr

http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1338

Biltema Fogskum

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83152

Finns ingen närmare produktspecifikation men det står att det är polyuretanbaserat. Får läsa på burkarna i butiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu läst igenom lite äldre trådar här på forumet angående flytskum. Uppfattningen jag fick av det är att vanligt 1-komponents fog/bygg-skum INTE har slutna celler och därför kan dra åt sig fukt. Däremot skulle 2-komponets ha det men å andra sidan vara krångligare och dyrare.

Vad jag vill åstadkomma, förutom flytkraft, är att fyktspärra ytorna det ligger mot. Tänker att om ett utrymme är 100% fyllt med skum kan det knappast komma in vatten eller bildas kondens där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar !! 

Jag har kanske inte riktigt kommit fram till vad man skall använda ännu. Men det sista inlägget låter vettigt, att man kanske måste använda 2-komp. Det brukar alltid vara bäst med det farligaste materialet när det gäller det mesta, tyvärr...

Om någon annan har åsikter/vetskap, fortsätt då gärna att komma med inlägg i debatten.

Det känns som att vanligt byggskum skulle kunna vara fuktupptagande, till viss del i alla fall. Jag skall höra med en byggarkompis vad han säger om det.

Jag har i alla fall blivit av med ca 100 liter/kg vatten i och med att jag rev ur det gamla skumet, och det är bra  :)

En tanke:

Jag har även haft fundering på varför man inte gelcottar insidan av båten likväl som utsidan. Om man gör det på båda sidor borde man slippa inträngning av kondens samt inifrån kommande vatten i glasfiberskikten. Å andra sidan kommer i och för sig inte vattnet ut heller om man får in vatten i en reva/spricka om man kör på något... hmm...

\Stefan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DANA 2K POLYURETHANSKUM 596: Funggerar dessutom som

utfyllning av slutna hålrum i t.ex. båtar

http://www.danalim.se/conferences/offentlig/produktinformation/596-s.pdf

Verkar inte farligt krångligt att använda heller, för att vara 2-komponents. Inget som skall blandas utan bara att trycka på aktiveringsknappen på sprayburken.

Återstår att se om det går att få tag på till ett överkomligt pris då bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Tack för tipset !

Jag kollade upp detta och det är säkert ett jättebra skum, men det är DYRT !!

Jag får kolla vidare och se om jag kan hitta nått annat som är mer prisvärt men samtidigt bra...

Men tack ändå för hjälpen  :)

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajdå, tråkigt att även det var dyrt. Hade hoppats på att Dana Lims produkter skulle hålla en rimlig prisnivå eftersom vissa av deras produkter säljs billigt på bl.a. Clasohlson och Byggmax. Jämförelsevis kostar en patron silikon från dem 39:- medans motsvarande från Casco eller Sika kostar 100:- eller mer.

Hur kollade du upp det? Ringde du dem direkt eller hittade du någon som säljer det? Hur dyrt var det?

Jag hade en tanke på att ringa dem och höra om det går att beställa direkt, kanske kan gå om man beställer hela kartonger om 12 burkar/patroner.
Skriv gärna igen om du hittar något annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj igen..

Jag ringde en av deras representater här i Sverige. Han berättade att t ex byggskummet som säljs på ByggMax bara säljs under deras namn men är av en sämre kvalité än deras egen sämsta, och därav priset.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad han sa men ca 160:-/flaska har jag för mig (och det är för ca. 10 liter färdigt skum, jag behöver ca 400-500 liter..).

Även de mindre avancerade modellerna ligger på över 100:-/flaska men ger i och för sig mer färdigt skum per flaska (ca 30 liter).

Sedan har de någon modell som ligger runt 60-70:-/flaska.

Dessa säljs tydligen hos Bygma-gruppen bl a.

Hoppas detta hjälpte dig..?

\Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...