can77 1 Postad 12 April , 2006 Hej Läste på nätet om någon slags koppar-epoxi behandling som gjorde att man ej behövde måla vanlig bottenfärg. Den fungerade även som skydd mot osmosis. Verkade intressant, är det någon som har någon erfarenhet av denna? Hur är det med miljöaspekten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 April , 2006 Det finns säkert flera leverantörer av koppar. Ett produkt heter exempelvis Copperbot 2000 och är epoxy i vilken det blandas i kopparpulver. Produkten fungerar alldelses utmärk på västkusten. Man får på sin höjd en eller två skal på båten. Det är emellertid lite svårt att få fast epoxyn. Det måste vara helt rent under vattenlinjen innan man över huvud taget börjar med arbetet. Ifall man klarar sig utan att lägga epoxygrund vet jag inte. Jag har lagt 5 lager Gelshild 2000 först. Sedan ett par lager med copparbot och detta satt i alla fall på 5 år utan några större problem. (Men gör man inte arbetet riktigt lossnar copparboten i flak och det blir skit av allt.)När det gäller miljöaspekten så är det givetvis idag förbjudet att lägga dylika färger! För det är ren koppar som ligger och ärgar/skyddar från beväxtning./Hoppas du fick lite input./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 April , 2006 Är du säker på att det är olagligt? Jag har hört att frisättningen av kopparjoner är så låg att den hamnar t.o.m. under Kemikalieinspektionens minimigräns och därmed skulle färgen vara helt laglig att använda. Inte för att jag bryr mig särskilt mycket om KI:s kopparnoja, men frågan är ändå intressant. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 13 April , 2006 Här är en länk: sales@marine-consumables.co.uk for 52,56 gb pund /3kg kit 40 gb pund i fragt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser