Gurra123 1 Postad 11 April , 2006 Har en johnson 225hp 1987, år det någon som känner till den motorn? För och nackdelar, vad man bör tänka på osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 12 April , 2006 Hej du.Om någon borde veta så är det väl någon som har en sådan, eller?Typ någon som du... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurra123 1 Postad 13 April , 2006 Okey jag ska förfina mitt inlägg jag har precis köpt en Johnson 225hp årsmod -1987 någon som har erfarenhet eller tips om denna motor? Och folk som ska vara roliga behöver inte kommentera med dumskalle tips, typ sådana som Per! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 April , 2006 Hej, Som du säkert kan ana så kommer den att dra rejält med bensin. Det är en gammal motor, 19 år, och det innebär bl a att hur väl den underhållits genom åren är avgörande för hur mycket/lite krångel du kommer att få med den framöver. Har den dokumenterad servicehistoria? Om ja borde det finnas bra förutsättningar att den skall hålla många år ytterliggare. Om nej så kan det bli otrevliga överraskningar för dig i framtiden. En utombordare som ej sköts om blir efter några år en tickande bomb när det gäller saker som kan gå sönder. Om servicestatus är okänd så skulle jag personligen låta serva motorn inkl ny impeller, ny packbox, ny(a) termostat(er) mm innan sjösättning i vår. Har den gått i saltvatten blir risken större för korrosionsrelaterade skador och troligen kortare livslängd än om den gått i sötvatten. Att en 225 hk 2-takt kommer att ge ett bra drag (om motorn är i bra skick) kan du vara ganska säker på under förutsättning att du har en optimal propeller som tillåter motorn varva nära max rekommenderat varvtal enl motorns specifikationer (gissningsvis ca 5800 varv/min). Den tunga posten för dig kommer att bli bensinkostnaden förstås såvida du inte åker på nåt haveri p g av t ex ålder och eftersatt service på motorn. Du kan ju använda miljövänlig biologisk nedbrytbar marin 2-taktsolja om du vill, ger renare miljö och i regel lite mindre lukt när du kör. 95 oktan bensin bör funka bra även på en såpass gammal motor. Skall du meka själv med motorn skulle jag skaffa dels orginal användarhandbok dels orginal servicehandbok. Kanske en Seloc el Clymer gör det själv handbok kan räcka. Kolla med t ex Marinshopen, de brukar ha sånt eller kan skaffa hem. Jag antar att motorn har automatisk oljeinblandning i bensinen via VRO system. Alltid viss risk att det systemet kan falera under gång med i regel haveri som följd p g av smörjningen uteblir till cylindrar, lager osv. Man kanske kan överväga att koppla ur det och blanda i 2% olja i bensinen själv istället (dock risk att glömmabortsson då är framme en vacker dag och du drar iväg på ren bensin utan olja i och pajar motorn på det sättet). Jag skulle nog satas på en ny VRO oljepump, kolla om det finns nån uppgraderad pump som kanske är mer tillförlitlig, jag tror det finns en sån pump som Johnson kom ut med senare. Tips: gå till iboats forum och Johnson forumet, sök på 225 hp 1987 så får du en del träffar. Ev måste du registrera dig. Länk Lycka till med din motor, hoppas du får många fina båtturer i sommar med motorn. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurra123 1 Postad 14 April , 2006 Tack Bo! Väldigt trevlig läsning och bra tips! återkommer med status efter servis och översyn! Trevlig båtsommar till dig med! MVH Gurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 14 April , 2006 Ett tips på vro pump är o kolla borta \overthere\ (Usa) Bra priser på dem där. Jag gav för 2år sen 1300kr med frakt till Sverige för splitt ny orginal Vro pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser