Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Musashi

Ändra till sötvattenkylning på en Mercruiser

Rekommendera Poster

Är det ett omfattande jobb att bygga om en Mercruiser 3.0 140 hp från tidigt 80-tal från vanlig saltvattenkylning till slutet sötvatten system?

Är det något man kan göra själv om man är normalhändig eller är det en operation för experter? Någon som vet vad det kan röra sig om för pengar?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl i och för sig inga jättestora affärer, men frågan är om det är någon idé på en 25 år gammal motor om man inte först gör en riktigt ordentlig renovering och kollar att allt är juste.

Gå in på www.martec.se. Där finns en del tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tidigare en Albin 25 med gammal Pentamotor som jag ville bygga om till sötvattenkylning. Fick det kristallklara beskedet att har man kört en säsong med saltvatten har ytskiktet tagit den skada som gör att processen fortsätter oavsett vad det är för vatten som rinmner igenom.

Kolla alltså noga med motorfirmor innan Du slänger ut pengar på något som sannolikt är helt meningslöst. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som svar/förslag till 80-tals motor vilken eventuellt skulle konventeras, delar jag uppfattningen om att arbetet kunde väl kvitta. Motorn har gått alldeles för länge i sjövatten. Köp hellre något som är färskvattenkylt.

Till Carl-Axel skulle jag vilja svara, tro inte på allt som sägs. När en motor konventeras får man en glykolblandning i motorn i stället för sjövatten. Glykolblandningen är syrefri och därmed kommer inte motorn fortsätta korridera.

Ett vanligt problem med att konventera gamla sjövattenkylda motorer är förutom rostangreppen det faktum att det ligger en massa gör runt cylinderfoten vilket medför sämre kylning osv. Men ångrar man sig efter en kortare tid (ex 1 år) lär det inte hunnit bli oöverstigliga problem./glad påsk/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej kollade igenom usaonline grejerna kallas sötvattensystem pris 6000kr dom har även ersättningsmotorer 3.0 för 29000kr lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej

Har precis installerat ett sötvatten system från usaonline

Motorn är en 3.0 LX.

Kittet man får lämnar ganska mycket att önska vad gäller detaljkvalitet och passform.

Slangarna man får med sig har inga inbyggda fjädrar viket gör det svårt att kröka slangarna utan att strypa dem.

Billigt javisst men jag får återkomma hur det funkar senare :)

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...