Ivansen 0 Postad 11 April , 2006 Nästan helt i fas (av en slump) med artikelserien i \Praktiskt Båtägande\ har jag monterat en bogpropeller. Plastjobbet är i det närmaste klart och enligt artikeln ska man nu smeta på expoxygrund för att få det vattentätt (polyster är som bekant inte tätt). Kruxet är att förståsigpåare i klubben påstår att det tar flera år för styrenet i polyestern att gasa ur och att det under tiden inte går att lägga på epoxy. De menar att den kommer att släppa som färg på en oljefilm. Så vad ska jag göra? Det är tre veckor till sjösättning och jag står inför valet att måla epoxy i alla fall och hoppas på det bästa eller att pensla på bottenfärg direkt på polyesterytan och räkna med att skrapa rent och lägga epoxy om en sisådär två år. Eller finns det något tredje alternativ? Alla plast-tips mottages med tacksamhet av en plast-novis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 11 April , 2006 när jag har plastat så har jag låtit det härda ordentligt ett par dygn, sen har jag torkat av med aceton och sen målat på med 2 komponentsfärg. aldrig vart några problem:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 12 April , 2006 Enligt West skall man vänta tre månader innan du smetar på epoxy på polyestern. Om det inte funkar, varför inte lägga på t ex topcoat? Kanske inte lika tätt som epoxy, men om du inte har epoxybehandlat resten av båten så är det ju likvärdigt med gelcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 April , 2006 Det här med epoxy kontra polyester har redan ett antal gånger ventilerats här på MG. Jag håller med föregående inlägg att när det gäller arbeten med polyseter så bör man låta styrenet vädra ut innan man lägger på något annat. Men som det också framgår på denna linan så har det gått bra att skita i den föregående rekommendationen. Men jag skulle aldrig våga frångå sakkunskapens uppgifter om att styrenet måste vädras ut och detta tar ca 3 månader. Men var och en gör som denne känner för så blir ingen ledsen. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivansen 0 Postad 12 April , 2006 Topcoat var ju en idé. Om jag förstått saken rätt så är topcoat samma sak som gelcoat med den skillnaden att den förra kan penslas medan den senare är till för gjutning i form. Och båda är rimligen polyesterbaserade. Jag har idag målat stuvfacket där propellertrumman sitter med 2K polyurentanlack, men på burken står det att den inte lämpar sig för behandling under vattelinjen. Blir till att inhandla en till (oskäligt) dyr produkt således. Jämrans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 12 April , 2006 2-k lack funkar visst under vattenlinjen. Jag målar mitt drev med det, inga problem. Det var ju det som användes innan epoxyfärgerna kom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 12 April , 2006 Det finns flera sorters 2K-färg. När man pratar om lack för skrov och däck är det vanligen 2k-polyuretanfärg man tänker på. Den fungerar inte på plastskrov under ytan. Jag vet detta av bitter erfarenhet och man kan också läsa det i tillverkarnas bruksanvisningar, vilket jag borde ha gjort den gången när jag var nybörjare. Mitt förslag när det gäller epoxyfrågan är att lägga på toppcoat nu och sedan nästa vår när allt är torrt och styrenet utvädrat komplettera med några lager epoxy. (Jag kanske också borde gå omkring med både hängslor och livrem:) Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser