Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
kiikass

Navigation - plotter,pc... vad bör man ha?

Rekommendera Poster

Hej jag har tänkt mig att skaffa något slags navigationssystem, men är osäker på vad som skulle bli den billigaste och mest lämpliga lösningen för mig. Seglar vanligtvis i området från Gävlebukten och söderut mot Stockholm. Jag är nu osäker på vad jag bör ha... ska jag satsa på en plotter eller en bärbar pc, vad behöver jag för tillbehör till de olika alternativen? vad är enklast att installera och använda och vad skulle bli den bästa ekonomiska lösningen...

Tacksam för svar.

MVH Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du redan har en bärbar PC måste det ju rimligen bli den mest ekonomiska lösningen.

Till den kan du koppla en GPSpuck c:a 700 kronor och använda ett gratis navigationsprogram, Seaclear. www.sping.com

Sjökort kan du köpa från Soltek, www.soltek.se

Det var det hela, förutom att du kan använda PC:n till mycket annat också, men det visste du ju redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har just införskaffat en HP iPAQ HX2190 och en Globalsat BT-338 blåtands-GPS-puck som jag ska använda för sjökort. jag ville ha en liten händig lösning med mer flexibilitet än en riktig plotter (kan köra vilka program och kartor som helst, surfa på den, kan användas i bil eller skog) utan att behöva ha en stor klumpig laptop i sittbrunnen. tänk på att en laptop troligtvis inte överlever så många säsonger i den fuktiga luften och att den behöver betydligt mycket mer el.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad grundar du ditt påstående på att en laptop inte skulle överleva. Har du egen erfarenhet,eller känner du till andras?

Min gamla laptop har överlevt nio säsonger i båten nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har satsat på en beg Laptop (OK, den var gratis :-) med Sjöfartsverkets Det Levande Sjökortet - ostkusten för en tusenlapp plus GPS-puck med USB-gränssnitt för 7-800 kr. Har motorbåt med gott om 230V ström till datorn under gång....

Vad grundar du ditt påstående på att en laptop inte skulle överleva. Har du egen erfarenhet,eller känner du till andras?

Min gamla laptop har överlevt nio säsonger i båten nu.

Jag tillhör också dom som inte förväntar mig att min PC överlever mer än ett begränsat antal säsonger. Båtar är ingen bra plats för elektronik som är gjord för torr 20-graders kontorsmiljö.

9 säsonger låter över förväntan! Då faller den kanske snart för ålderstrecket rent prestandamässigt istället? :-)

Livstiden beror väl på hurpass skyddad båt man har. Jag antar att du tar hem den när du lämnar båten och mestadels kör i bra väder med datorn stående nere i cabin eller väl skyddad bakom vindrutan?

Men jag skulle nog i alla fall inte riskera en dyr PC med alla familjens data och digitalbilder på. Utan skaffa nåt separat halvdyrt som kan bli fuktig och lägga av utan att det blir katastrof.

Och av samma orsak så åker jag inte utan uppdaterade papperskort med mig också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekonomiskt sätt så tror jag på laptop, säkerhetsmässigt så tror jag en plotter är desto bättre. Risken att plotterna ska säga upp sig tror jag är mycket mindre. Visserligen ska det ju finnas papperskort och bestick ombord ändå så ja jag vet inte jag.. Själv har jag plane rpå att köpa en billig laptop och ENDAST ha den till navigering och inte ha massa annat skit som ställer till problem på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm jaha du... Jag har kört med Laptop i bilen nu imånga år och d har då inte varit några problem... Både minus grader fuktigt och varmt klimat inga problem... Har dessutom inget extra batteri utan kör den på vanligt Ciggutag via en adappter och på bilens befinterliga batteri.. Kör mycket i teräng och på dåliga vägar med hårda påfrestningar som följd... Många av mina kolegor har kört sina datorer i 10 års tid nu så d bevisar ju ett och annat...

Många fiskare dvs yrkesfiskare kör med laptop i sina båtar. Ett billigt sätt att få en stor och lättöverskådlig skärm.. För min del så är d Vanlig plotter som gäller jag får helt enkelt inte plats med en laptop i min DC inte så att jag kan kolla på den under färd iaf...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, säkerhetsmässigt är en laptop inte så bra. Klarar man sig med kompass och sjökort kanske det inte är så farligt om datorn inte startar...

Hållbarheten på en laptop kan man nog tvista om - får den leva hyggligt torrt tror jag den håller så länge som den är modern, dvs ett par år... ;) Fukt (regn eller riktigt fuktigt båt) eller att den far i backen så håller den nog en vecka... Komponenterna i en laptop är bättre än i en kontors-pc, men långt ifrån den spec som en plotter har. Finns ju datorer med komponenter med ännu bättre spec, men frågan är om det är motiverbart i en fritidsbåt. För proffsbruk är det nog rimligt att gå på sån utrustning.

Tänk på att strömförbrukningen kan variera otroligt beroende på vad det är för sorts dator. I en segelbåt kan vissa laptops uteslutas om man för det mesta seglar - enkelt test; en tyst dator som inte blir varm drar troligen lite ström - en som fläkten går som ett jetplan och som blir kokhet drar betydligt mer. Puttrar man för motor för jämnan eller har feta solpaneler så funkar säkert det mesta. Tänk på att konvertern för att ladda datorn kan vara mer eller mindre effektiv.

Fördelen med dator är ju att man kan surfa (väderlek&nyheter), tömma digitalkameran, spela musik etc. Och som sagt att det finns mycket gratis navigation att hämta på nätet...

Tänkte själv prova med dator till sommarn. :)  Torrsimmat lite i vintras...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha din skärm uppe i sittbrunnen där den kan få lite vatten stänk och regn på sig, så är det nog bäst med en vattensäker plotter. Vill du ha den i ruffen och har möjlighet att se den från sittbrunen går det bra med en laptop. Jag kommer att ha en liten plotter i sittbrunnen i min lilla segelbåt, en pc blir lite klumpig för min del och så har jag begränsat med ström också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag tackar för de tips jag fått.. råden om PC var många, jag skulle vilja veta lite mer om plotteralternativet, någon som har en lämplig (inte allt för dyr) plotter som ni kan rekomendera? Jag antar att det finns delade meningar men är det något sjökortsprogram(?) som är bättre eller som bör undvikas? Kan man välja fritt eller beror det på plottern vilket typ av sjökort man kan ladda in i denna?

/Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du en plotter av en leverantör är du också hänvisad till att köpa sjökort av samma leverantör.

Dessutom tror jag att det är så att du bara kan använda sjökorten i en plotter. De registreras på något sätt tillsammans med plotterns serienummer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...