Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Mkolm

Mekaniskt Oljud, Wallas 1400

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Wallas 1400 i min maxi.

Har dock ett problem med den. -när värmaren börjar bli riktigt varm, dvs efter typ 7-15 minuter, kommer ett starkt mekaniskt oljud från den. Har svårt att lokalisera varifrån det exakt kommer, låter dock som en buzzer och det låter h ö g t!

Jag har letat efter svar på nätet men inte hittat rätt ngn stans. ingen av de förklaringar jag funnit har löst problemet. Märk även väl att det är ett mekaniskt oljud och inte ett visslande från brännaren eller liknande. (inget ho-hoo ljud heller)

Ett rent mekaniskt ljud alltså, någon som har haft liknande problem med sin värmare och har tips?

Tacksam för seriösa inlägg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det måhända skrammel från fläkten (slitna lagerytor eller behova av uppsmörjning) är det ett mekaniskt ljud kan det ju nästan bara vara det eller bränslepumpen eftersom det bara är dessa två ställen där det finns rörliga delar såvitt jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med föregående talare med tilllägget att det finns två fläktar i värmaren som kan föra oväsen, en fläkt för ut värmen i kabinen , och en mindre fläkt som är placerad i överkant av värmaren trycker ner friskluft i brännkammaren för att få drag där.
MVH / Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för synpunkter.

Om det skulle vara bränslepumpen så borde den väl börja föra oljud direkt pumpen slår igång när man startar värmaren, men detta ljud uppstår efter ca 5-15 minuter, alltså när värmaren redan levererat värme en stund.

kan det vara så att fläkten som trycker ner luft till brännaren går igång först när brännaren fått upp värmen??

Några idéer på åtgärd?? -värmedoktorn direkt eller?? :) -är av det händigare slaget men har aldrig renoverat en motor i denna storlekar...

Oljudet är som sagt av summer / buzzer karaktär...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en Wallas 1300 som hade samma problem och det ljudet kom från rökgasfläkten. Jag smorde upp den lite och det tjutande ljudet försvann men det skramlar lite fortfarande, väldigt irriterande.

Den är lite svår att komma åt eftersom den är helkapslad och man behöver nog köpa en ny fläkt för att det ska bli riktigt bra. Jag ska försöka öppna den igen och återkommer om jag hittar någon bra lösning.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår jag dig rätt nu; sitter det en fläkt i skorstenen på brännaren??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min 1300 sitter en fläkt i överkant på värmaren som suger in frisk luft via yttre skorstensröret och genom en aluminiumslang trycker luften genom brännaren och ut i skorstenen igen.

Fläkten är som sagt kapslad och inte öppningsbar.

Troligtvis har vi glapp i glidlager i fläktmotorn som gör att det skramlar och när det blir riktigt torrt börjar det tjuta som en summer.

Om man ändå måste byta hela fläkten har man ju inget att förlora..bara att sprätta upp den och försöka smörja el schimsa lagren.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på min 1800 sail är den fläkten inte alls kapslad och inte speciellt svår att byta, krävs dock att man monterar ut hela värmaren ur båten för att komma åt den . köpte en ny hos en lokal värmedoktor här i göteborg för 150 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ny rökgasfläkt till wallas 1300 kostar 301 kr moms hos sleipner men som privatperson får man beställa den genom Hjertmans eller Erlandsons brygga.

Artikelnumret är 16720.

Om 1300 och 1400 har samma fläkt vet jag däremot inte.

För att komma åt fläkten får du skruva bort gavlarna på värmaren (wallas 1300) och sen är det bara att plocka ur innehållet bit för bit. Var försiktig bara för grejorna kan rasa ihop som ett korthus om du inte tar det lungt.

Behöver du öppna brännaren så lossar du bara på muttern mitt under och tar bort den nedre delen av kåpan.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...