mattiasn 0 Postad 10 April , 2006 Resonerar jag helt galet nu: Jag har köpt en ny Bayliner 265:a års 2004 från USA: Jag tänkte att man sjösätter den nu i maj när den kommer. Tar upp den till hösten och tvättar av och målar bottenfärg med riktmärke smutsranden. Är det dumt att göra så ? Man kan ju även köra den över en båttvätt som ska komma till slussenområdet till sommaren. mvh mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 10 April , 2006 Hej Mattias, Det låter som ett bra förslag. I en tidigare tråd skrev jag följande.... Det verkar som båtar i Mälaren som åker ut till bräckt vatten (Stockholms skärgård) och tillbaka till sött vatten några gånger per säsong slipper tillväxt på skrovet förutom lite slem som försvinner lätt med högtryckstvätt vid upptagning. En kompis med snabbare motorbåt målade sin botten med epoxifärg för 10 år sen, och har aldrig använt bottenfärg. Jag vet inte varför jag bryr mig om att bottenmåla överhuvudtaget, men man vill att båten ska se fin ut vid sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 13 April , 2006 Håller helt med Nybyggarn, strunta i bottenmålning och kör till båttvätten. Du behöver bara tvätta 2-3 ggr/år vilket förmodligen är billigare än vad bottenfärgen kostar men framförallt du slipper allt arbete och gör miljön en stor tjänst. Själv bottenmålar jag inte, brukar borsta av botten när jag ligger i någon vik 2ggr/år och dra upp båten på kärran 1ggr/år och tvätta av. Har man tillgång till högtryck är det gjort i ett naffs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser