Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
kaip

Silver mot Buster

Rekommendera Poster

Ska köpa större transport- och utflyktsbåt. Har stuga på en ö utan bilväg. Har fastnat för aluminiumskrov men tvekar mellan Buster XL och Silver Shark 580 - Silver Hawk 540. Innerlinern i Silver-båtarna verkar ge mer stuv och tystare skrov och ser snyggare ut. Hur fungerar båtarna i litet sjö?

Strandman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte titta på en Twister om Du är ute efter en stabil transportbåt.

MVH

Paul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent generelt så är silver bättre båtar enligt mig. Jag har själv ägt en silver hawk 520. Underbar båt med fantastiska egenskaper. Plastinredningen ger påten en snygg look och gör den mer lättstädad. För att inte tala om hur varm den där aluminiumen blir på sommaren. Som att sätta sig på en stekpanna. Nej, om jag var i dina skor skulle jag definitvt köra på Silver. Bättre andrahandsvärde också!
Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar i d stora hela om vad du i huvudsak ska använda båten till.. Som rehjäl bruksbåt och arbetsbåt så har Buster övertaget helt klart.. Den är med sin uppbyggnad mer slitstark och robbust än den lite mer ömtåliga Silver konstruktionen med innerskrov av plast.. Bustern lämpar sig även för badturer och fiske och har en plattnos som gör den enkel att entra..

Jag hade en Buster S för några år sedan med utmärkta sjöegenskaper bättre grepp i vattnet får man leta efter. När andra större plastbåtar gav upp ivågorna kunnde jag fortfarande hålla god planingsfart... Jag tvivlar på att dom större båtarna i Busterflottan har sämmre sjöegenskaper... Att busterbåtarna skulle ha dåligt eller sämmre andrahandsvärde än Silver är inte sant Buster har alltid haft ett högt andrahandsvärde. Och dom är deffenitivt inte svårsålda behövde inte anstränga mig något större för att sälja min iaf... (Undantag dom gamla poppnitade busterbåtarna)...

Och nu till d negativa Buster är och förblir en Bruksbåt en arbetsbåt som kan se lite grovhuggen ut i formen och även inredningen ser lite kall ut med sina blanka allusidor.. Även om detta har blivigt bätre på senare år inredningen håller klart högre klass nu än vad den gjorde för 10 år sedan då jag köpte min.. 

Silver är ett mellanting en hybrid mellan plast och allubåt. Den har Allu båtens skrov och plastbåtens innerskrov.. med tillhörande lite lyxigare inredning... Ska egentligen kanske inte utala mig om silverbåtarna för jag har faktiskt aldrig provkört någon.. Så deras sjöegenskaper vet jag inget större om... Men jag resonerar som så här har båten ett innerskrov av plast och % sett mer plast en alluminium så kan lika gärna resten av båten vara gjord i plast... Silver är ju rättså många tusenlappar dyrare en motsvarande plastbåt så jag vet inte riktigt om d skulle vara värt pengarna... (OBS MIN EGEN VÄRDERING).

Men om jag stod i valet och kvalet så hade jag provkört båda båtarna och sedan gjort en utvärdering.. Huvusaken är att du är nöjd med köpet.

!!!MVH REXCO!!! Som åker plastbåt med en liten gnutta spånskiva I...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...