Strandsatt 0 Postad 9 April , 2006 Hej! Har en aq 140 som inte riktigt vill vara med längre.Renovering är ett alternativ men samtidigt är man inte främmande för mer effekt. Har läst lite på forumet mn blir inte riktigt klok på vad man kan använda från bilsidan. Hur är är det nu med B23/b230? Passar den bolt-on om man flyttar över marindelarna? Anslutning mot drevet mm. Hur blir motorkaraktären? Skulle man kunna ta en motor från en 740 glt 16v tex om man modifierar med en adapterplatta mellan topp och limpa? Tacksam för svar/funderingar. Mvh Andreas- ny på forumet och med båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strandsatt 0 Postad 9 April , 2006 Kan tillägga attt Båten är en Wellcraft 175 XL-83. Har sökt som en tok på google men inte hittat nån som helst info om denna modell..e d nån som har några tips kanske? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 9 April , 2006 hej kolla här han kan det mesta om AQ motorer http://ockelbo.plars.org/ MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 April , 2006 Det är alltid en massa mickel med att modifiera och inte alltid till det bättre med en massa mer effekt. För en båtmotor går alltid i uppförsbacke. Skall man byta till annat så välj något som har bra vridmoment. Men räkna med att det tar en halv säsong att få prylarna att gå. Därför är det oftast bäst att sätta i något som redan är marinkonventerat. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 9 April , 2006 Det enklaste är att ta ett b23 block med rätt topp(405) och konvertera med marindelarna från din AQ140 motorn. Blocket är identiskt och passar mot din befintliga strut. Jag tror även att det är mest ekonomiskt då renoveringen kan komma under 5tkr. Beroende på hur bra motor du kommer över. Motsvarande lär trilla över 20-50 tkr om du skall köpa en nyare beggadmotor. Att ta en 740glt 16v motor dvs en b234f motor är inte lika lätt. Då måste du ha tag i insug och en alldeles för dyr avgaslimpa. Tanken med adapterplatta är iof intressant. Men pengarna lär flyga iväg det ena ger det andra och så är man igång. Man kan lätt tror att b234f motor är samma som AQ171 motorn men så är det inte. AQ171 har en underdel från b230 motorn och en 16v topp. Detta gör det lite mer intressant med kamremmen då den måste spännas upp med en speciell rulle och kamrem. Som sagt ta en sväng förbi: http://ockelbo.plars.org Jag har numera svartbälte i AQ140,AQ145 och snart även i AQ171c !!! mvh / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strandsatt 0 Postad 10 April , 2006 finns det någon som kan ge ett bra recept på en motot. jag jobbar på en bilskrot så jag kan få tag på delarna mycket billigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 10 April , 2006 Jag har gjort exakt denna operation dvs Aq140 --- B23e(utan insprut)= AQ145, med stor framgång. Använde en B23e-83 med 405 topp. K-kam. Flyttade över alla kyldetaljer osv från Aq140:an. Använde Solexarna. Allt passade perfekt, och resultatet blev en båt med större vrid samt högre marsch hastighet. Kan varmt rekommendera denna operation som är relativt enkel om man inte har tummen mitt i näven. Kostnaden stanande vid ca 4000:- inkl renoveringssats med packboxar od. mvh/MickeF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strandsatt 0 Postad 10 April , 2006 det verkar vara en bra lösning med b23e 405 eller 531? topp med k kam och resten av marin detaljerna från aq140 motorn vad kan man göra för att få lite mera effekt blir det helt galet om man trimmar som man gör med bilar jag skulle vilja få ut ca 140-150hk och mera vrid. porta toppen kanske? misab? insug jag har för mig det finns något som heter så.andra förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 10 April , 2006 B23:an ger någonstans runt 140hk original beroende på årsmodell. Visst kan man porta och hålla på men tänk på att vridet behövs som mest när båten ska upp i plan vilket bvar för min båt vid ca 4000rpm. Toppeffekten är kanske inte så intressant vid fullt varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strandsatt 0 Postad 2 September , 2006 Jaha då tar jag upp min gamla tråd igen. Nu är det höst och projektet kan ta fart ev. Det gäller alltså att kasta ut den gamla Aq140:an och ersätta med något roligare/driftsäkrare. Tänkte bolla lite frågor.. Alt 1- B23e konvertering- Plarsa har kollen och bra hemsida Alt 2- B230 fk konvertering med kompressormatning- här kan nog tillstöta en del problem men hade varit ett ballt projekt. Frågorna som hopas kring detta är följande: Vad passar inte bolt-on? Hur löser man det lättast? Tror inte s många har erfarenhet av detta kanske men man kan alltid ställa frågan. Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 2 September , 2006 Vad galler din bat; Nu gar det ju inte sa langt som till 1983, men har du kollat har: http://www.wellcraft.com/Resources/Resources_PYPIG_1.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 5 September , 2006 Tjenare ! En B230 fk - turbomotor skulle vara ett intressant projekt. Turbon skulle man kunna byta ut mot en kompressor som inte blir så varm. Då kommer avgaslimpan och struten att passa utmärkt. Motorstyrningen borde också fungera bra då den redan jobbar med övertryck. Tyvärr sitter man fortfarande fast i lambasonden. Placeringen av denna är inte vidare lätt i en traditionell vp limpa. Gissar att dom flesta har följt Hilmersson i sitt byggande av en marin kompressormotor. Ett imponerande hantverk. http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e14 Jag röstar på alternativ 2 ! mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser