Johan560 0 Postad 9 April , 2006 Hej. Är det någon som har erfarenhet från att ställa in blandningsskruven (bensin/luft) på Mercruiser 5.7L med 4 portars Rochester. Enligt service manualen skall man ( i korthet) skruva den medurs tills varvtalet ändras och sedan moturs tills varvtalet ändras för att slutgiltligen ställa den mitt i mellan dessa två punkter. Jag har provat men tycker inte att det händer speciellt mycket när man skruvar på skruven. Har hört att det skall gå att ställa in med hjälp av vaccum-klocka? Om det finns någon som har erfarenhet av detta vore jag tacksam för tips och råd. Med vänliga hälsningar Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 10 April , 2006 Enklast är som du beskriver att skruva in dem tills varvtalet ändras sedan ut igen. Om det inte blir någon skillnad när du skruvar kan det vara så att du har andra problem med förgasaren tex att den tar tjuvluft någonstans vanligvis vid förgasarfoten eller om spjällaxlarna är slitna.. Tror att ett ungefärlig grundvärde brukar vara runt 1½ varv nånting. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 10 April , 2006 Lätt att kolla om den tar tjuvluft vid förg.foten:spraya startgas på förg.foten, ändras tomgången då,då tar den tjuvluft.Byt packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 10 April , 2006 Hej normalt sett så är grundinställningen 2 varv ut från botten.Om du skruvar in den max ska motorn dö eller nästan dö,hacka rejält.vad är problemet varför ska du ändra den,om du vill veta om den är felinställd kolla på tändstiftens färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan560 0 Postad 14 April , 2006 Hej. Tack för tipset med startgas, det skall jag prova. Anledningen till att jag vill veta om det går att ställa in skruvarna med hjälp av något instrument är att hela grejen med skruva in/ut och till mitten känns lite grov. Jag antar att när dom fin-trimmar dom på fabrik så använder dom inte den metoden och med ett ev. literpris på 13 kr i sommar det sedvanliga sjötapps tilläget på ca 1,5kr * två V8:or i båten så känns det som om att varje centiliter som går att spara är guld värd. Klåfingrig som man är så hade jag isär bägge förgasarna förra vintern för rengörning och byte av alla packningar, och det var efter detta som jag fick för mig att det skulle vara bra att trimma in skruvarna på nytt. Vet inte om det är samma i alla förgasare som är ett par år (1988) men mina var verkligen i behov av rengörning. Så kort och gott så kvarstår min fråga om det finns något sätt att med hjälp av instrumnet trimma in förgasaren? Hälsningar Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 14 April , 2006 hej igen om du tänker på bensin priset så bör du byta ut dom till 2st edelbrock 1406 marine förgasare dom kostar 2900 kr st nya,då går den billigare samt betydligt bättre.angående blandningsskruvarna så är det inte så viktigt med bensin priset utan att förgasarna går som dom ska annars e risken att du bränner hål i nån kolv,om blandningen är för mager så går motorn varmare och du riskerar att bränna ett snyggt hål i nån av kolvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 16 April , 2006 Luftskruvarna har endast med tomgången att göra. För att jämföra med en bil så är det dessa man ställer CO-halten med som bilprovningen sen kollar.. På en bil använder man alltså en CO-mätare för att justera detta. De har inget med mellan eller högfartsregistret att göra.. Med andra ord, så på en båt (där vi alla fall inte ännu har denna kontroll, fast det kanske kommer med båtregistret, skulle nån bli förvånad??) så ställer man skruvarna med varm motor där den går som bäst på tomgång. Som sagts ovan, vrid in helt och sen ut och lyssna hur motorn går.. Motorn ska som sagt stanna eller nästan stanna när de är helt inskruvade. Oftast brukar det rekommenderade antalet varv ut vara väldigt när idealiskt. Avviker det mycket beror det vanligen på tjuvluft som redan tipsats om här.. Fast ett annat vanligt läckställe på dessa förgasare är vid en glapp spjällaxel, fast har du renoverat förgasaren har du säkert koll på just det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan560 0 Postad 18 April , 2006 Så blandningsskruvarna påverkar inte prestanda/bensinförbrukning när du kör, utan endast vid tomgång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 19 April , 2006 Ja! Så är det.. Man skiljer på låg, mellan och högfartsregister och luftskruvarna har endast med låg (tomgång) att göra... Vill man ändra nåt på de högre varvtalen blir det att byta munstycken och nålar.. Men har man en originalmotor med original förgasare så är det ju anpassat från fabrik så det funkar nog bäst som det är om man ser till ekonomi kontra prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser