Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
HenrikPersson

Nybörjare

Rekommendera Poster

Har tänkt att skaffa mig en segelbåt (min första!) och funderar på antingen en Maxi 77 eller en Becker 27. Båten skall vara rymlig för en familj (4 pers) och vara en trygg seglare. Om det skall vara inombordare eller ej vet jag inte riktigt, bekvämligare med en inombordare men dyrare om den går sönder. Kan ni råda mig till någon av båttyperna.

Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är jättenöjd med min maxi68  är man flera än 2 i familjen passar nog en maxi77 bättre.

Mvh Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nybliven seglare, eller nästan iaf :) Jag är jättenöjd med min maxi 77. Men jag skulle rekommendera att kika efter en inombordare. När det blåser dåligt blir man rätt trött på snurrans surrande. Tuffandet från en dieselmotor är mycket trevligare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, jag har en Maxi 77 som jag är jättenöjd med om det inte var för utombordaren då, det går bara inte att slå sig från läkust med motor utan du måste segla ut och det kan bli kämpigt, likaledes om du ligger inblåst i hamn. Är du ändå inne på Maxi spåret se till att det blir en 76:a eller nyare ( om du är mån om ryggen). Becker 27:an bananbåten som den kallas, är det inte ståhöjd i pentry. Båda är trevliga seglare, men det är mer utrymme i Maxi än Beckern (nu får man väl smäll på fingrarna 2.gif\) men om man har barn med sig så är Maxin överlägsen i utrymmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inombordare kommer du inte att bli misnöjd med, se bara til att den inte är av något obskyrt märke då det blir klurigare med delar. Går du på Maxin så försök hitta en så sent som möjligt i serien, dom tidiga (vet inte riktigt var gränsen går) var lite veka i skrovet, har varit med om att hela båten böjt sig och alla skåp blvit omöjliga att öppna när man tar em ordentligt och seglar hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Om du inte har seglat förrut. Så kan en maxi 77 vara lite för stor KANSKE!

Om jag vore som du/ni så skulle jag ev köpa en båt som är max 6-7 meter lång med 4 kojplatser Det finns många segelbåtar byggda på 70 talet med dom funktionerna som du/ni begär/önskar. Det gäller bara att ha tålamod så hittar ni en som passar er. Om ni inte har seglat innan så vill jag ge ett tips: anmäl hela familjen i en segelskola. Då slipper du/ni dom värsta överaskningarna och ni lär er en hel del nyttigt samt att ni lär er sjöregler. När det gäller motor.. så rek. jag helt klart en innombordare. Det är lite mer bök när det gäller utombordare när man skall lägga till och om ni skall gå för motor när det går hög sjö, Motorn vispar i vattnet. Det är klart mjukare gång med en propeller som sitter långt under vattnet och det är lättare att lägga in backen/framåt när ni skall lägga till.

Sist men inte minst! hitta en båt som passar er, låt alla njuta, le åt era misstag, ta det lungt och lycka till

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog inte med om att en maxi 77 skulle vara för stor. Den är både lätt och smidig. Det finns gott om mindre båtar som är betydligt trögare att både segla och manövrera i hamn. Dessutom är där gott om plats i en 77a till hela familjen. Underskatta inte utrmmets betydelse, en regning dålig sommar instängda i en för liten båt kan fån både en själv och övriga i familjen att tappa sugen. Kör på maxin! Ni kommer att klar det fint! /Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har nästan inte legat i någon hamn där min maxi -77 varit större än någon annan båt.

Jag har aldrig upplevt den för stor, skulle gärna ha en eller ett par meter till :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla goda råd! Dock är jag fortfarande tveksam till en inombordare eftersom jag i mitt fall kommer att köpa en båt som är 25-30 år gammal och är det ingenting gjort med motorn så kan det bli en mycket kostsam affär att renovera. Råder Ni mig trots det till en inombordare?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorernas hållbarhet är åldern inte helt intressant. Visst är det skillnad på en modern diesel och en 30 år gammal, men det är ändå slitstarka motorer som om rätt omhändertagna och körda normalt mycket och hårt inte alls behöver vara i dåligt skick för att de är något äldre. Stöter du på patrull kanske du känner nån som är hemma på motorer, då löser det sig nog ska du se. En diesel är rätt simpel, jämfört med moderna bensinare är de en barnlek.

Den tyngsta frågan som jag ser det är sättet ni vill använda båten på, och er förmåga att köra båt. Har man inte pulver har man inte riktigt råd att göra misstag, och en utombordare är struligare att vända om man vill bromsa/backa etc. Att lägga till i trång hamn med kraftig vind från fel håll är inte alltid helt kul, att dessutom slåss med en svag utombordare som vispar runt i vattnet då underlättar inte.

Min åsikt är å andra sidan att man seglar med segelbåtar, motor är en sekundär fråga!

Om storlek på båt skulle jag snarare råda er att satsa på en större än en mindre båt om ni kan välja. Utrymme är underskattat om man är inblåst eller ligger still i ösregn, dessutom försvinner fördelarna med manövrerbarheten när det krusar i och båten ger vika långt tidigare. Vikt är trygghet också.

Alla val är att välja bort något annat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 är ett bra val, sedan slår du själv huvet på spiken när det gäller ib/ub. Ib:s bekvämlighet mot ub:s ekonomi om något går sönder. Laddningen på ib är ju överlägsen om nu det är viktigt för dig.Har själv ägt en Maxi med ub och seglade alltid om dito med ib. Oviktigt kanske du tycker, men vänta bara tills du sitter där. Kappseglingsjäveln lurar i sittbrunn. Håller med föregående talare motorn på en segelbåt är sekundär betydelse

Har numera en Monark 700 med ub, helt perfekt för mig.

Lycka till med ditt val!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Håller med Lady B i det som gäller motor!

Men när det gäller segelbåt av den störra modellen Är man nybörjare och skall hantera en större båt när det blåser lite.. eller när man skall in i en trång hamn och vinden ligger fel SÅ är det inte helt enkelt

Fast å andra sidan är det tryggare när man seglar och det går grov sjö. Så valet är erat

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas man nu inte blir utskälld för att som motorbåtsägare ge sig in i diskussionen i detta forum...smiley-surprised.gif\ Men angående inombordares ålder. Kolla om du kan få tag på en äldre båt men med nyare motor. Köpte själv en båt från 74 där motorn rasat 97 och ersatts. Har alltså nu en båt på drygt 30 år med en 9 år gammal motor. Känns tryggt, plast och trä kan man ju alltid fixa men en gammal motor kan som bekant bli dyrare.

Bara en synpunkt...smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inombordare! Naturligtvis ert val, men skulle du köpa en båt med inombordare och den går sönder så är det inte värre än att du hänger på en utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som om inombordare är det bästa alternativet. Bör man se till att kylningen till motorn är av typen slutet system och inte sjövattenkyld? Speciellt med tanke på om man har båten på västkusten i saltvatten.

Tacksam för alla goda råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slutet är att föredra ur rostsynpunkt helt klart!

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtmotorkunskaper stannar vid det mekaniskt teoretiska. Saker blir som annorlunda när det blandas in vatten och fukt etc..

Min erfarenhet (från bräckta vatten förvisso) är att de flesta motorbåtar har slutna system med sötvattenkylning. Segelbåtar däremot är i de allra flesta fall sjövattenkylda. Varför är för mig en gåta. Belastningen är betydligt lägre, men det borde ju inte påverka kylningen och riskerna med sjövatten..

Om detta är annorlunda i salta saltvatten låter jag vara osagt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Min alldeles egna reflektion när det gäller utom/inombordare är att om du:

mest seglar? köp en med utombordare, då båten oftast är billigare i inköp och blir billigare att serva.

mest går för motor? köp en med inombordare, då den går tystare och ger bättre kraft i vattnet vid olika tillfällen.

Sedan finns ju den aspekten att motorn tar utrymmeskrävande plats inne i båten som kan användas till annat.

Jag har själv en Dominant 78 med utombordare av just dessa förutsättningarna.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Skulle vara kul å få reda på vad det bidde för kön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...