-kenneth- 0 Postad 9 April , 2006 Hej,,, Jag har hållit på med slipning hela förra vintern tog bort all gammal färg (dåligt skick),, kölen är i ek och de övriga på båten är i mahognyplywood jag har linolja hela båten som fick torka ordentligt efter det spackla jag och grunda måla därefter med toplack,,, det jag nu ser är att jag får göra om allt,,,, vattenblåser på hela båten vad har jag gjort fel??????? vill slippa göra om jobbet varje år,,, tacksam för tipps //kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 9 April , 2006 Oljade du bara med rå linolja? I så fall är det de som är felet. Man måste alltid lägga nåt lager med kokt linolja efter att man låtit den rå lioljan sugit in ordentligt. Den kokta linoljan blir då lite av ett spärrskikt som inte släpper ut den rå linoljan när solen ligger på och gaser bildas. Något som också är viktigt att tänka på är att låta båten avra minst tre veckor så linoljan får oxidera ordentligt innan man sedan lackar över den. hoppas detta blev något begripligt i alla fall. Jag slipade också hela båten förra året och linoljad och fernissade sedan och resultatet blev mycket bra, endast några få stäkllen där fukt trängt in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-kenneth- 0 Postad 9 April , 2006 jag använde lika med rå och kokt linolja som ja blanda ut med lika mycke balsamterpentin alltså,,,, typ: 1 liter rå 1 liter kokt 2 liter balsamterpentin,,, och tippset jag fick för att kolla linoljans status va att lägga linolja på en glasbit i samma miljö som båten för att kunna se när de när de torkat,, och de va efter ca 2-3 veckor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 10 April , 2006 Okej, men du strök inte några lager med anbart kot linolja som avslutning? Torkade du av den oljan som inte trängt in i träet innan den torkade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-kenneth- 0 Postad 10 April , 2006 kolla under rubrik marinplywood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser