Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
LadyB

Mölle - Hbg - Landskrona.. Nya vatten för en 08:a!

Rekommendera Poster

Hej, jag kommer om gudarna inte vägrar oss rätten, att hyra J80 för en dag under påsken med utgångspunkt från Norra Hamnen i Hbg. Nu är ju detta något före säsong (här ligger isarna) och det är lite svårt att planera när man inte har något sjökort, saknar kunskap om strömmar och vindar coh framförallt inte har en aning om vilka avstånd det är vart och vad som finns där.

Jag har med eniros flygfotokartor och överslagsräkning tillsammans med mitt Helsingborgsboende sällskap (som är helny på båt) försökt, men det känns tveksamt. Vi kom fram till att Mölle eller Landskrona verkade vara lagom långt bort från Hbg för lunch och vändpunkt hemåt.

Ni som hittar, vad är rimligt långt bort och vilka ställen är mysiga, bra mat och har öppet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vidare nån som har några bra tips på J80seglings så är det välkommet med småtips. Jag har aldrig seglat någon tidigare och alla typer har sina egenskaper.

Det jag mest undrar lite över är hur de reagerar med gennacker. Jag skulle inte välja att sätta ballong då sällskapet är lite blåbär, gennacker är nytt för mig men känns ju mest som en förenklad spinnacker iaf. OM man nu skulle få för sig att sätta den, vad kan hända om nåt går lite fel och hur är den annorlunda en spinnacker?

PS. Är det backstag på J80?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Helsingborg är det bara några distansminuter till Danmark (Helsingör). En dagseglats dit med lunch och kanske inköp av några danska öl är att rekommendera.Går du sedan söderut till Ven så har du sett den vackraste delen av Öresund.Se bara upp med färgetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör det är ständigt 3 eller 4 båtar på gång och dom väjer inte.

Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Kul att se att det blev J80.

Jag skulle rekomendera att du seglar upp till Hornbaeck på danska sidan (norr om Helsingör), jättemysig liten by med många lunchmöjligeter.

Har seglat med gennacker på J80, är lite som en riktigt stor genua, men funkar bäst på slör-halvvind. Det som är kul med J80an är att den planar lite när den får riktigt bra fart mha gennackern.

Om du vill ha tips/kort över danska sidan rekomenderar jag följande länk:

http://www.dendanskehavnelods.dk/

Kräver kanske en snabbkurs i danska....

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Jag älskar MG, tack för svaren.

Danska sidan verkar lite kul, på känsla känns det längre att komma över gränsen också, för en annan är inte det helt vanligt vet ni.

Jag har som sagt tittat på flygbilder (landkartor) men får ingen avståndsbedömning. Man vill ju att det ska vara en sådär 3 timmar före, och efter lunch. Att kryssa runt i sundet känns lite planlöst och då är det roligare att ha ett mål för lunch etc.

Sällskapet är ju helt blå på segling (vilket är en stor del av anledningen till det hela) så en hel del förklarande och testande blir det nog. Jag tänker mig också Gennacker som en megaGenua snarare än en enkel spinacker, men ville ha lite stöd i teorin innan man ställer sig mitt i sundet ackompanjerad av någon som ännu inte vet skillnad på kick och backstag med gennacker 7 varv runt förstaget och den där superstora färjan mitt för ögonen.

Vilken vind klarar J80:n jämfört med ex. Express, C28 etc? Blåser det på FÖR mkt väntar vi nog lite, det ska ändå vara en skön dag och att slita arslet av sig med lätt oro pga sällskapets okunskap/osäkerhet känns mest dumt. Att sätta sig i en J80 med revad, urtwistad stor, stormfock och strikta order om att hålla arslet på läsidan för vikten som allra första seglingsupplevelse är nog ingen hit, heller vill jag inte stå som ansvarig i den situationen.

Men idag är det 10 i stockholm, solen skiner och VÄRMER för kanske första gången.. Vinden ligger på sådär härligt och jag har århundradets seglingsabstinens..

Danska sidan där kändes smart annars, är det en 10 NM över då ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

avståndet på det smalaste stället (Hbg-Helsingör) är ca 4 km dvs drygt 2,2 distans..

mvh/MickeF

post-7075-1394234601,596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En givet tips är Hornbæk, ligger ca 8 Nm från Hbg. Fina stränder, bra restauranger. En pilsner och en lille en kostar 25 Dkr på båtklubben!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sundet erbjuder många möjligheter. Hornbaek är fint - fast inte bäst tidigt på våren. Unvik H om det är NO.

Vinden är viktig, kolla också in horisonten - vädert skiftar snabbt på sundet.

Norrut (Hornbaek mm) drar man till om det är sol och stabil vind, lagom mycket.

Än längre norrut finns Gilleleje - fiskehamn. Bra fiskerestuaranter.

Lägg till på rätt ställe (lystbådehavnen) så slipper du bli väckt av fiskebåtarna.

Söderut, till Humlebaek, Rungsted osv om det är lite sämre väder. Alla fiskelägen i Danmark har en krog - i Humlebaek finns det mer än en! Hamnen i Humlan är alltid lugn, oavsett hur mycket det blåser. Louisiana, andlig och kroppslig spis i ett! Promenad till Espegaerde - ytteligare en bra krog, känd för sin lille frokustplade (plade stämmer iaf).

Rungsted, lite tråkig marina, perfekt i dassigt väder. Servering i hamnen, finns också längre upp. Karen Blixen-museet som xtra attraktion.

Rundstykker i hamnbutiken på morgonen.

Både Humlebaek och Rungsted ligger nära Ven. Kyrkbacken är bra, Norreborg fin vid sydväst (dominerande vind i sundet). Undvik Bäckviken (färjor).

Planlöst? Ta det som det kommer.

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...