JesperochHelena 0 Postad 7 April , 2006 Hej! Vi drömmer om en lite större båt än Maxi 68:an och har funderat lite på Shipman 28 resp. Accent. Eftersom det redan finns en tråd om Shipman 28 undrar jag om någon har något informativt att säga om Accenten? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 8 April , 2006 Kolla på http://www.sailguide.se/ Daär står det mesta. En annan båt som jag kan rekomendera är Johnson 26. Inte riktigt lika bra segflare som Accenten, men med helt andra boutrymmen. Vi trivdes alldeles utmärkt när vi hadde vår. Den har till och med bättre ståhöjd än vår Nova. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MangeGG 0 Postad 8 April , 2006 Kolla www.accent26.se Har haft en accent i 3 år nu och tycker det är en trevlig båt med bra seglingsegenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 10 April , 2006 Har seglat Accent i ett par år - har ny byt up mej till en Scampi. En trevlig båt med bra segingsegenskaper. Extra positivt. Innertaket består av en innermodul av gelcot. Mycket snyggare än alla matt-alternativen som finns i många båtar, tar dessutom bort ev kondens blir endast vid sagen vid rutorna. Placering av motor under förpiken gör den mycket lättåtkommlig vid service samt stuven under nedgångsluckan är bättre än under dynorna i förpiken. Stor och rejäl ankarbox i fören, alla min fändrar gick i. Negativt. Eftersom det är två stick-kojer ger det sämre stuv i sittbrunnen. Kökets palacering längs styrbord sida har gaska låg takhöjd, gissar 170-175cm, har dock stor yta. Byggde en kylbox på den ensamma sittplatesen för om matplatsen, finns endast en dåligt isolerad isbox. Jag har en del bilder som jag tog vid försäljningen, kan skick om du är intresserad. / Tomas B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nugget 0 Postad 11 April , 2006 Har ägt båda två. Shipman är snygg och trevlig men dinetten är bökig. Accenten är minst lika snygg men jag förvånades av dom låga kojerna. Stuvfacken under kojerna passar bäst till skor, större är dom knappast. Seglar fint i alla fall i lätt väder. Båten känns rank när man stiger ombord, detta för att den är ganska bullig på mitten och inte så bärig i fören, min egen teori. Båten är inte rankare än någon annan typ i samma storlek under segling. Motorn i fören går att diskutera, lösningen blev nog mest till för att båten skulle segla (mäta in) bra som en 1/4 tonare. En båt som slår båda anser jag är Albin 78. Modernare kostruktion med en betydligt mer lättseglad rigg, rolig att kryssa med till skillnad för mastheadriggade. Stor sittbrunn, förhållandevis höga fribord, motor med drev som gör den tystgående m.m. m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andrestyrman 0 Postad 11 April , 2006 Som alla segelbåtar,åtminstone i den här storleksklassen handlar det om kompromisser mellan seglingsegenskaper, utrymme, snygga linjer mm. Jag tycker att Accenten har de rätta kompromisserna. Seglingsegenskaperna är mycket bra, trygg även när det brallar i och man seglar hem från Gotland. Det finns flera båtar med samma mått som har betydligt bättre utrymme, den är ju ganska låg, å andra sidan finns allt och den fungerar bra att bo två i en längre period och fyra en kortare. Snygga linjer har den definitivt. Det som är lite bökigt på båtar i den här åldern tycker jag är inombordaren som behöver ganska mycket omvårdnad. Jag skulle leta efter en Accent med ny motor eller åtminstone renoverad. Med frisk motor och friska segel är enligt mig Accenten toppenköpet i klassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser