Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Tudde

Friskluftventilation Flipper 760

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Flipper 760/ VP AQAD 41*DP290 från 1991 och jag hade problem med avgaser som sög fast på allt vitt plastmaterial inne i båten. Jag gjorde friskluftintag under skärmen ovanför vindrutan och monterade munstycken i taket framför takluckan......nu har jag frisk luft och inga problem med avgaser när jag kör! Vet inte om det går att genomföra på andra Flipper 760.....men min hade ingen isolering i mellantaket framför takluckan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har samma problemet med min Nimbus 28 DC ,AD 41 1990.

Hur löser jag det.?

Ola Källstrand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dieselsot fastnar latt pa plast. Det kan ocksa vara sa att statisk elektricitet kanske inte gor saken battre.

Batars ruttna aerodynamik ger ju under gang ett vakum over sittbrunnen och kan latt dra in avgaser - om man inte forser med friskluft som foreslagits. Kan du kanske ga med forluckan oppen (forutsatt bra vader)?

Har i USA (WA state) sa har man infor denna sommaren forbjudit teak surfing, dvs nar du hanger i badplatformen bakom en bat och slapas med. Korkat tycker jag, vem vill vara sa nara en roterande propeller, men det var inte det som var orsaken till de antal dods fall som foranledde forbudet. Bakom akterspegeln samlas (aterigen dalig aerodynamik) en ficka med avgaser. De som teak surfade fick in en massa kolmonoxid i lungorna och sas tuppade av med pafoljande drunkning... Huva!

Sa, friskluftstillforsel ar viktig, bade for manniskor och for inredning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...