Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
kallekanin

Torktider för båtlack?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Nu är det dags att måla båten.

 

Ska först på polyestern lägga pre-kote i två lager. Gör detta med 2 dagasr mellanrum. Sen tänkte jag vänta två dagar till och måla två lager interlux super med två dagars mellanrum igen. Hade inte tänkt sandpappra eller annat mellan lagren.

 

 

 

Jag befinner mig i Skåne och det är ungefär 5-8 grader där målning och båten kommer stå och torka. Kan hända att det kommer bli lite varmare innan jag sätter igång, men jag går efter dessa temperaturer nu i alla fall.

 

Frågan är om tillvägagångssättet låter bra. Eller missar jag något?

 

Sen är frågan om hur länge jag ska vänta innan båten sätts i vatten?

 

Mycket tacksam för synpunkter.

 

Mvh. Mårten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade om min segelbåts fribord för ca 3 veckor sedan utan problem. Helt i det fria och det blev jättebra. Rollade på färgen. Gjorde ett litet prov då det var 5 minus, enda påverkan jag stötte på då var att torktiden helt enkelt blev längre. Jag målade hela båten då det var 5 plus och sol, vindstilla. Detta gjordes i Limhamn/Malmö. Tog 4 timmar, färgen var damm torr efter 2 timmar. Tänk på att fukt eller väta påverkar glansen i färgen.

Båten sjösattes igår :)

 

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Är det lagom att vänta två dygn mellan målningarna eller kan jag måla nästa lager efter kortare tid? Det är ju faktiskt lite varmare nu?

 

/ M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ju mindre du stressar torktiderna dessto bättre blir kvaliteten i det du gör!

Troligen lägger du ner ett hästjobb på detta ... så du kommer att ångra dig bittert om du försöker spara några dagars torktid, och det senare visar sig att jobbet måste göras om!

 

Ta en pilsner varannan kväll istället, och njut av livet 26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...