ollbrs 0 Postad 7 April , 2006 Hej, Idag har jag 100B drev till en B20(något vässad). Jag har hittat en AQ170 med 280 drev som jag kan köpa billigt och jag funderar på om jag kan använda mig av 280 drevet till min B20 ? Utväxlingen i 280 drevet är 1,89:1 och det ska väl egenligen vara 1,61:1 för en B20 för att vara optimalt men det kanske kan funka ändå. Passar spränkåpan för B30(AQ170) mot en B20 ? Tacksam för svar /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 7 April , 2006 Tjenare ! Jag har hört av en kille som jag köpte en b20 strut ifrån att den inte passade på b30 motorn. Men jag har inte sett detta själv så du bör kolla upp det noga. mvh / Plarsa http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 7 April , 2006 Hur tror du att det skulle funka med utväxlingen då ? En strut kan man säkert hitta. /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 7 April , 2006 Jag tror inte att b20 motorn orkar dra runt det. Om du har en högre utväxling så måste du givetvis kompensera med lägre stigning. Men jag är ingen expert på detta. / Plarsahttp://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 7 April , 2006 En B20 ska ha 2,15:1 i utväxling med 280-drev. 1,61:1 är för V6 & V8. Å andra sidan har du 1,66:1 i 100-drevet så med rätt propeller borde 1,89:1 fungera, åtminstone i en liten lättdriven båt. Till 100-drevet finns propellrar 14x10, 14x12 och 14x14, till 280 finns dock inte mindre än 14x12. Beroende på vad du har för båt och vilken propeller du använder idag så borde det fungera då 1,89:1 är mer lättdrivet än 1,66:1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 11 April , 2006 Hur funkar detta med utväxlingar på drev och stigningar på propellrar ? Om jag har ett drev med utv 1,66:1 och en propp 13x15 hur funkar det då med ett drev med 1,89:1 i utv samt en propp 14x12 ? Vad gör diametern på proppen för skillnad ? Vänligen Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 12 April , 2006 Med utväxling 1,66:1 roterar propellern snabbare än med 1,89:1. Propellerns varvtal är motorns varvtal dividerat med 1,66 resp. 1,89. Du borde kunna ha lite större stigning med 1,89:1 än med 1,66:1 förutsatt att du har samma propellerdiameter. Går du upp i diameter kan du inte öka stigningen lika mycket eller kanske inte alls. Ett högre propellervarvtal ger också mer s.k. slip, d.v.s. propellern slirar mer. Med ett lägre propellervarvtal får du bättre grepp så du kan nog inte öka stigningen i proportion med propellerns varvtalsskillnad utan lite mindre. Utan att veta vad du har för båt, propeller, toppfart och maxvarv på motorn idag så blir detta bara teori och vilda gissningar. Vet man lite mer kan man göra en kvalificerad gissning men man vet inte säkert förrän man provat praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser