Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Rock

Topplanterna/däcksbelysning

Rekommendera Poster

Jag hadde tänkt att jag skulle byta ut min topplanterna mot en topplanterna med däcksbelysning o undrar om man får ha däcksbelyningen kopplad ihop med lanternan (helst vill jag koppla däcksbelysningen separat från lanternan men måste då dra extra kabel i masten o fixa en kontakt till på däck vilket jag helst inte vill göra) . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjenare !
Antagligen är det inget problem med att lysa upp däck, men det drar ju onödigt mycket ström.
Det absolut enklaste är ju att dra upp en tre ledare då kan du stänga av lamporna separat. Men det finns även ett annat sätt att lösa det på. Du kan polvända och använda fyra dioder för att kunna välja antingen topplanternan eller fördäcksbelysningen.
Polvändningen gör du lättast genom att använda en treläges tvåpolig strömbrytare. Sedan behöver du fyra dioder som du kopplar in vid lamporna.
 
mvh / PF
http://ockelbo.plars.org

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hej tittade på ockelbohemsidan men såg ingenting där ang.lanternor?

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej det finns ingen information om detta på Ockelbo sidan. Det är en enkel el koppling. Tror att Praktisktbåtägande skrev om den för ett tag sedan. Alla delar kan man få tag på ClasOhlsson eller Elfa.

 

 

 

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

ok, annars var det en fin sida.

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte fördelen med att ha däcksbelysningen tänd samtidigt med lanternorna.

Är det mörkt ute så bör båten inte vara upplyst, det fördärvar mörkerseendet.

Men olagligt är det inte, bara opraktiskt, tycker nattkörare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om polvändning , skall kolla vidare på det o se om jag kan lösa det . Tll dig som inte förstog vitsen med att koppla däcksbelysningen med lanternan så ville jag ju helst slippa det men om det inte hadde gått att lösa på annat sätt utan att dra nya kablar i masten o borra in en anslutningskontakt i däcket så hadde jag jag gjort det eftersom jag inte vill borra i däck för att få dit en kontakt . För som du skrev så är det ju inte särskilt praktist att ha en däckbelysnin lysande när man har lanternan tänd så jag vill ju helst koppla så jag kan välja lantena eller däcksbelysning .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin idé med dioderna.

Det ligger ju då nära tillhands att byta till LED-belysning som i sig fungerar som dioder och dessutom drar mycket mindre ström än glödlampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej Rock

 

Jag håller fullständigt med Lasse L. Du förstod nog inte vad han menade. Att det drar mer ström att köra både topplanterna i kombination med däcksbelysning spelar i praktiken ingen roll. Topplanterna har du ju bara tänd när du går för motor - men, du kommer att förstöra ditt mörkerseende och det är ju en stor säkerhetsrisk.

 

Det är inte något stort problem/arbete att byta ut befintlig däckskontakt till en 3- eller 4-polig. Jag har på ett par båtar jag haft, satt en däcksgenomföring typ Sure Thru (finns även andra fabrikat) där man sticker genom alla kablarna och kopplar alla ledningar på en plint under däck. Genomföringen satte jag på samma plats där den gamla däckskontakten satt (man får ta upp ett redigt hål). Då slipper man däckskontakter, som är en källa till problem.

 

Som en mindre arbetsam lösning kan man naturligtvis koppla med motriktade dioder och en 3-läges 2-polig omkopplare. Försökte rita en kopplingskiss i paint som bifogas.

 

Dioderna måste klara lampornas belastning, och man får som alltid när det gäller dioder ett spänningsfall på 0,7 Volt.

 

Att använda sig av diodlampor (istället för lampa plus diod) är en smart ide. Då slipper man det extra spånningsfallet och de drar mindre ström.

 

Efterhand kommer jag nog att övergå till diodlampor i min båt.

 

ha´ t sô pen´ t

tommy

post-945-1394234601,0895_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Här finns en länk.

 

http://www.diodhuset.se/

M smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dock märkt att vissa diodlampor är konstruerade så att de går att bolvända och ska tydligen gå att köra på växel också!

Se till att du inte får sådana om du tänker polvända.

 

Själv tänker jag montera två diodlampor under peken.

Har två fördragna kablar till ankarspel som jag tänker mata en kraftig vit diodlampa för att få  ljus vid förtöjning samt en röd eller gulgrön diodlampa som ger ledljus när man kliver av och på i mörkret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack toaen

 

Jag tror att jag skall koppla efter ditt elschema det ser vettigt ut , har själv försökt att rita ett elschema men har inte kommit på något som skulle fungera .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade i ett par båttillbehörskataloger. En mindre modell på lanterna kombinerad med däcksbelysning var lanternlampan på 10 w = ungefär 1 Ampere och halogenlampan i däcksbelysningen på 20 W = ungefär 2 A. Såg även en däcksbelysning med 50 W halogenlampa = ungefär 5 A.
Dioderna måste med god marginal klara förkommande strömmar. Även spänningsmässigt behöver de klara förekommande spänningar 20 volt eller kanske mer.
Som jag skrev i mitt förra inlägg får du ett extra spänningsfall på o,7 volt över en diod. Det finns något som heter Skottydioder. Jag tror att det är något lägre spänningsfall över dessa dioder.
Gör gärna ett inlägg i denna tråd och tala om hur du lyckades. 
ha´ t sô pen´ t
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att du inte får ha så starkt däcksljus att lanternorna försvinner i allt.

Dessutom lär du bli av med ditt mörkerseende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...