Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Secalka

Nått kladdigt jox på kontakter......

Rekommendera Poster

Kul rubrik..!

I flera trådar rekommenderas det vaselin eller likn på kontakter.

Gäller detta när kontakterna sitter i hop så att man lägger en stor klut runt omkring eller smörjer man in metallen på kontakten och sedan sätter i hop den?? (Tappar man då inte kontakten så att säga)

Använder man vaselin eller finns det något fett som är avsett för detta (var man nu skall sätta det..)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra att fetta in polerna på batteriet där det lätt bildas oxid. Alltså man drar fast polskorna ordentligt på en rengjord pol och fettar in rasket efteråt.

Fett och vaselin på övriga kontakter i elsystemet är jag tveksam till. Så rent som möjligt ska det vara. Möjligen någon kontaktsprej för att driva ut fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns ett specielt fett för elektriska kontakter.

jag köpre en ny eberspächer i vinter där följde det med en liten tub,

fettet ska kladdas på innan man trycker ihop kontakterna.

vart man köper denna tub lös vet i fasiken men den borde ju gå att få

tag i på någon el firrma tycker man ju.

detta skall iallafall förhindra att det erjar i kontackterna.

säkert inte så tokit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag jobbar mycket med lastbilselektriskt. jag andvänder vattenfast kulager fett. mobil blandannat har det. va du än gör andvänd ALDRIG isotejp av någotslag.

vid skarvar använd då krympslang och fyll den med sikaflex sedan värm den så det prässas ut.

förövrigt ha det så luftigt som möjligt vid kontakter för e de slutet där så blir det vakum när värmen har aveklats varpå det oförstårliga fukten sugs in

lycka till.

mikael 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligt vatten- och syrafritt vaselin är bra till mycket...

Fyller alltid kontakthylsor vid montering, är bara fjäderkraften som den ska blir det inga kontaktproblem.

Finns på apotek, Volvo hade tidigare i 1 kilosburk, numer i tub med beteckningen Plast och Gummismörjmedel Även utmärkt att vattenskydda händerna med....mm, mm, mm

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka kontakter menas? Fett går ju att använda på allt när man vill hindra korrosion, hindrar metallen att få kontakt med syret i luften. men det blir ju lite messy att kleta in elcentralen med fettsmiley-smile.gif\, inge kul med ev. felsökning där inte. Det vanliga är väl att man smörjer in batteripolerna.
På lastbilen brukar jag på vissa ställen använda vaxbaserat rostskyddsspray (hålrumsspray) typ i kopplingsboxar och dyl. men de e ju lastbilen det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det om något är kletigt... Vaselin smörjer händerna bra och är lätt att torka bort, sen finns det svenska ordet lagom ockå ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir rätt torrt faktiskt, inte att förväxla med den svarta geggan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För elektronik- och elanslutningar så brukar lågtemperatur fett vara det rätta. Finns bl.a. att köpa på Bilia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall förtydliga mig. Jag kommer att dra en grov kabelstam runt relingen (halv innerline)och gå på med grenkontakter för lysdioder på lämpliga ställen. Jag hade tänkt att använda kabelskorna som man klämmer igenom isolering mest för att ha en chans att byta ut dioderna i framtiden. Samtidigt inser jag att detta blir ett pillgöra som passar sig för barnens händer, så jag vill förebygga allt tänkbart strul om det går.

//Calle

post-11771-1394234601,7683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att göra en tjuvkoppling är att göra en korritionsfälla.

det finns skarv hyllsor med krympslang med klister inuti som tätar till hundra prosent. skicka mig adressen så kan jag sicka dig ett gäng med såna gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...