Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
Hulten

Motorventilation inombordare

Rekommendera Poster

Undersökte var motorn har möjlighet att ta luft på min Flipper 700.

Det enda stället som finns (förutom motorrumsfläkten) är genom batteriutrymmet via ett 85 mm hål mellan motor- och batterirum. Batterirummet i sig är sedan ventilerat via ett ynka 50mm hål (se bilden) vidare genom rostfria galler ovanför badbryggan. En lång och trång väg alltså.

Det här kan väl inte räcka? Inte nog med att motorn behöver kall förbränningsluft, luft behövs väl även för att hålla tempen nere i motorrummet?

Kan man montera en fläkt som jobbar motsatt motorrumsfläkten vid gång för att hjälpa till eller blir det övertryck i motorrummet då så man får ut lukt i båten?

Finns det någon tumregel hur stora hål man ska ha?

Båten har en Volvo Penta Aq140 bensinare på 125hk.

/H

post-7045-1394234599,9401_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min ringa mening har du rätt. Det bör inte räcka.

Ett bra sätt att testa är att under fullgas öppna motorluckan. Ökar varvet då så får motorn för lite luft. Det är nämligen det som är det tydlgaste symptomet, bristen på luft att blanda till förbränningen.

Det där med kylning etc klarar vattnet av via sjö- eller söt-vattenkylningen.

Behöver du kan du sedan öppna ytterligare hål för intag av luft men jag själv skulle aldrig labba med en fläkt eller så. Motorn klarar att suga själv bara det finns att suga av.

Tänk på att luftningshålen ska vara gjorda så de inte tar in vatten. Finns säkert massor exempel att titta på i kompisarnas båtar så du ser hur det är gjort.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild på gallret utifrån. Till vänster en -88 och till höger min -77

/H

post-7045-1394234600,0629_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, har den klarat sig i 30 år lär det inte vara något större problem, inte sant?

Generellt kan man nästan säga att en motor tar den luft den behöver. Skulle öppnande av motorluckan höja varvtalet snackar vi nästan om ett hermetiskt tillslutet rum.

Men visst: Ökat flöde är aldrig fel.

Ett par handfasta tips:

* Sätt i ett par extra ventiler i akterspegeln eller på sidorna. OBS! Se till att det inte kan slå in vatten.

* Täta alla håligheter och glipor som t ex mot batteriboxen. Dels av säkerhetsskäl, dels för att det minskar ljudnivån.

Mvh

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, det har sett ut så här i snart 30 år.

Men en motor som får kämpa för att få i sig luft kan väl inte ge rätt prestanda? Att luften dessutom är varm borde väl sänka verkningsgraden?

Jag ska se om det går att öppna upp ett par extra ventiler bakåt.

Tack för hjälpen så långt!

H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...