Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
henkespappa

Honda BF 90 HK kontr Mercury Optimax 90 Hk

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp! Jag står inför valet att köpa antingen en Honda BF 90Hk eller en Mercury Optimax 90Hk. Jag kör inte speciellt mycket, kanske 20 timmar per år. Vilken motor skall jag välja? Är det någon som vet prisskillnaden mellan dess motorer? Jag kommer köp en Silver Hawk 540 DC med motor, så jag har bara fått paketpris. Just nu verkar det som att Mercuryn är ca 5000 billigare i paket. Hjälp mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej skulle nog satsa på optimaxen trots att jag köpt mig en sprillans ny 140 hk fyrtaktare.varför kan man då fråga då säger jag så här vad ska man använda båten till.leka o busa optimaxen säkert lite rapppare än hondan.fiska o trolla o fyrtaktarn.sen nästa tanke dax att byta motor vilken är mest lätt att sälja o vilken kan man tänkast få bäst i inbyte eller vid försäljning.där tror jag faktiskt att fyrtaktarn står sig bäst.rent kvalitetsmäsigt tror jag inte att det spelar så stor roll vilken man väljer.så valet är ju helt upp till dig titta lite på garantier är dom likvärdiga.jag funderade både hit o dit innan jag bestämde mig själv.

mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Honda BF90 har förgasare - konstigt att Honda inte fixat EFI på den än.

Hur som haver kanske förgasare inte är så jättemodernt nuförtiden, trenden hos alla utombordaretillverkare är att de går ifrån förgasare till förmån för EFI istället. Startar alltid på första startförsöket (i regel) oavsett väderlek. Lite bättre förutsättningar att få bensinsnålare motor med EFI. Finns väl egentligen bara fördelar utom möjligen at det kan bli dyrare att fixa om det falerar.

Mercury Optimax 90 har 3 cylindrar som kanske inte ger riktigt lika mjuk gång som 4 cylindrig utombordare.

Har DFI (Direct Fuel Injection) som gör den lättstartad och bränslesnål.

Vet ej om ev nackdelar med just Optimax 90 hk men den är nog en bra utombordare.

Har de inget bra paketpris med Mercury F100 EFI 4-takt? Kanske kan vara nåt också.

Det skiljer ju inte så mycket i pris mellan Optimax 90 och F100 EFI.

Viktskillnaden mellan de två är även den liten.

Silver Hawk 540 DC är godkänd för upp till 100 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns för- och nackdelar med allt. Om du gör en sökning på Optimax 90 här på forumet så får du nog fram en massa information om den motorn kontra andra.

Enligt vad jag har förstått så är nog konstruktionen på Hondan så pass gammalmodig att konkurrenternas motsvarande modeller håller på att gå om. Hondan är ganska tung och slö, men samtidigt bland de tystatste motorerna på marknaden. För mig vägde valet mellan Mercury Optimax 90, Tohatsu TLDI 90, Honda BF90 och Yamaha F100 EFI när jag köpte ny motor till min Silver Hawk 520. Det blev till slut en Mercury Optimax 90. Detta skedde dock senaste höst så jag har ej ännu provkört.

Summa summarum: kör på Optin.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att opimaxen ger mera då den är tvåtakt direktinsprut, fyrtakt är ju klart segare, särskillt om det är acc du söker och kvaliten är nog hugget som stucket, bara du undviket eninrude/johnsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena!

Jag ska oxå köpa en Hawk....bara lite sugen att veta vad du har fått för pris?

Mvh Gynter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är bara i början av min förhandling med olika återförsäljare. Jag började med en återförsäljare på Åland som gav mig ett pris på 214.000:-, inklusive Honda BF 90-hk, kapell och dynor fram. Sedan har jag fått ett pris på en -05 med Mercury Optimax 90-hk, kapell och dynor fram för 229.000:- (motor -06) i Sthlm. Jag tror dock att jag kan få ned priset ytterligare. Jag bor i Sthlmsområdet och har bara frågat en återförsäljare norr om Sthlm. Det lutar åt att jag köper en Silver Hawk med Mercury Optimax istället för Honda. Jag föredrar en 2-takts motor som både är piggare och enklare att serva. Jag kommer nog inte köpa min båt förrän i maj, men jag kan meddela hur det går med förhandlingarna. Vad har du själv tänkt dig för utrustning och har du fått något pris ännu? Det verkar finnas -05 kvar i de flesta butiker, undrar om det beror på att de har sålt dåligt förra året eller om det är fabriken som har haft båtar kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena!

Jag har fått följande förslag.

Hawk 06:a med Suzuki 90 06:a = 216000kr

Hawk 05:a med Merury f80efi 06:a med kapell och bromsad trailer = 219000kr

Det skiljer ju dock lite utseendemässigt på en 05:a och en 06:a men jag är mest sugen på 05:an men jag har inte hört så bra om Mercury.

Jag ska ha båten att bad och fiske båt (trolling)

Mvh Gynter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller motorer så får man väldigt olika svar ang vilken motor man skall välja. Jag själv är som sagt mest inne på en Optimax. Vad är det som skiljer en Silver Hawk -05 mot -06? Jag trodde inte det var några skillnader. Är det några väsentliga ändringar de har gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt de uppgifter jag har fått är det enda som skiljer -05 mot -06 utseendet. -05:orna har fortfarande den blåa (Saltwater modellen) eller den röda randen på sidan emedan -06 modellen är helt kal förutom Mercury texten på sidorna samt att det står Optimax på framsidan av kåpan. Den motorn jag köpte är tillverkad -04, årsmodell -05 och ibruktagningsår -06 och det är den sista modellen med ränderna på. Detta är jag sjäv mycket nöjd över eftersom jag tycker att -06:orna ser onödigt kala ut, men smaken är ju som baken.

Edit: ursäkta, jag läste fel där och svarade på en annan fråga än du ställde. Vad det är för skillnad på Hawk -05 och -06 kan jag tyvärr inte svara på. Uppgifter om -06 hittar du i alla fall på Silvers hemsida: http://www.silverboats.fi/index.php?lang=swe

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...