Latoja 0 Postad 5 April , 2006 Hej alla, Dags för lite upputsning av elen ombord. Var skaffar jag elkabel med förtenta trådar till rätt pris (i Stockholmstrakten eller på nätet/postorder)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scantic465 0 Postad 5 April , 2006 http://www.skyllermarkspressar.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 5 April , 2006 Fins även på Palms Båt o Bygg i Tyresö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 5 April , 2006 Om ni har Hjertmans i stockholm kan jag rekommendera ett besök där. Bra priser och väsorterade. (säljer skyllermarks produkter) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 9 April , 2006 Varför förtennar du inte dem själv? Då får du ju alla kablar i rätt längd. Små kablar med lödkolv, större med större kolv eller gas brännare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 9 April , 2006 Sigge_1 har nog missupfattat dethär med förtenta kablar Förtenta kablar menas med att hela kabeln är förtent inte bara ändarna Mvh Fogden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 9 April , 2006 Ja, då har sigge_1 missförstått Vad skall det vara bra för undrar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
meijer 0 Postad 9 April , 2006 Förtennta kablar ärjar inte. Och skyllermarks kablar från 16mm2 har gummi som inte torkar med tiden. Jag har i princip bytt ut alla mina kablar till förtennta. /Mange Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 9 April , 2006 Även Elfa har förtennt kabel, dock bara upp till 6 mm2. Kolla på www.elfa.se och sök på halogenfri kopplingstråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 10 April , 2006 fetta hellre in vanliga kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 5 Oktober , 2006 Ok draco. Tack för tipset... Fast det var ett litet h-e att få in fettet hela vägen in i isoleringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 6 Oktober , 2006 ...Han menade nog höljet, för att undvika att gummit spricker (haha)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Oktober , 2006 Jag gjorde snik varianten köpte vanlig el 4 eller 5 ledad mjuk plastkabel dels så får man trådar så det räcker till extra grejor och sen ligger jorden i samma knyte och det hela har ju extra hölje, vill man ha fler tåtar så finns även 5-7 ledade släpvangskablar men dessa är lite klena i arean. vill man sen isolera ändrna från fuktinträngning så gör en droppe tecktyl underverk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 6 Oktober , 2006 Du skriver släpvagnskabeln är lite klen, vilken dimension vill DU ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 6 Oktober , 2006 :-) Nikitalord menar nog att tåtarna i kabeln är lite klena... brukar vara 1.5mm2... MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 6 Oktober , 2006 Det var just det jag menade, vilken tvärsnittsarea är han ute efter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Oktober , 2006 Tror nog jag tog 1,5 eller 2 mm på min båt det enda som drar kraftigt är ju strålkastaren. Slog för skoj skull på nätet på släpvagnskabel http://www.buyit.se/nima/lista.asp?hidesubcats=true&subKategori=48 ha! det finns ju även gnagarsäkerkabel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 6 Oktober , 2006 Misstänkte det. Eftersom man gärna använder gemensam minus.... kan det vara bra att tänka på att gå upp i dim där. Finns (lastbils-)släpkabel som är 8x1,5# plus 2,5#, alltså 9-ledare med grov minus!!! Kostar en slant, men vad gör inte det?! Annars kan man ju lägga ihop två ledare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 6 Oktober , 2006 En riktigt förtennad kabel går knappt att böja och att köpa en el förtennad kabel begriper jag inte. Om man köper kabel med bra kvalitet på det omslutande höljet, så finns inte problemen där. Om man förtennar en hyfsad kabel i ändan och sedan lägger typ silicon och krympslang över änden så bör det vara problemfritt. Är som stereofreakar som ska ha guldpläterade kablar och man kan undra varför då det inte finns någon rimlig anledning till detta, men därimot kontakter kan vara guldpläterade för att motstå ärg. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 6 Oktober , 2006 Tänk på att kabellängden har betydelse för vilken kabelarea man bör välja,det finns en bra tabell för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 6 Oktober , 2006 ... och strömstyrkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 7 Oktober , 2006 En vanlig mångtrådig ledare i en båt saknar inte bara att varje liten tråd är förtent, den har dessutom PVC-isolering. Den saltfukt som finns i en båt kan diffundera in genom PVC-höljet och då kommer HELA kabelns små koppartrådar att svartoxideras inuti. Det hjälper alltså inte att fetta in ändarna, fukten tränger igenom utefter hela längden... En riktig typ av kabel har alltså varje enskid tråd förtent, och den har en isolering som är av t.ex. PE aller en kobination av PE och PVC i två lager, eller t.ex. gummi, och den är lika böjlig som en oförtent. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 7 Oktober , 2006 Seawolf skrev: En vanlig mångtrådig ledare i en båt saknar inte bara att varje liten tråd är förtent, den har dessutom PVC-isolering. Den saltfukt som finns i en båt kan diffundera in genom PVC-höljet och då kommer HELA kabelns små koppartrådar att svartoxideras inuti. Det hjälper alltså inte att fetta in ändarna, fukten tränger igenom utefter hela längden... Jag undrar,spelar det någon roll? Om kabeländarna är rena och ordentligt infettade eller förtennade vad har det för betydelse on koppartrådarna är svartoxiderade? Blir det en ökning av motstånd i kabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 7 Oktober , 2006 Enligt Skyllermarks blir det så. Jag hoppas att dom vet vad dom pratar om. Jag har valt att tro på det i alla fall. Klicka här citat: Oxidation När kopparn i kablar och kopplingar blir grön (oxiderar) är det inte bra därför att motståndet blir så stort. Slut citat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Oktober , 2006 Ibland undrar man vilka extrema förhållanden vi har här uppe i sötvattnet där vi knappt använder båtarna mer än några hundra timmar om året, inte ens i röda havsområdet la man ner så mycket möda på vilken kabeltyp man använde, hur är det med lastmaskinerna som gått i saltgruvor såg en för ett tag sedan och vad jag såg var den utrustad med vanlig hederlig el visserligen ganska skadad men ändå helt vanliga kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 7 Oktober , 2006 Så länge man kör en likström i kabeln och inte signaler på över 10MHz så har lite oxid inuti kabeln ingen betydelse. Det viktiga är att ha rätt area och att kontaktresistanserna inte blir höga vilket man förhindrar om man förtennar ändarna innan kontaktering. Någon påstod också att en förtennd kabel är styvare än en med ren koppar, men det är fel. Styvheten bestäms av hur många trådar kabeln innehåller och vilket material det är på isoleringen. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proffis 0 Postad 6 Maj , 2007 tja! det fanns och kanske fortfarande finns ett produktnamn som heter/hette -SUFA-. eltillbehör spec. för civilmarint bruk. bl.a. förtennta kardeler i kablarna.detta för att undvika korrosion som mer eller mindre alltid uppstår i kablar med kardeler med kopparyta t.ex. vid batteriets plusanslutning.det är no detta du menar med förtennta trådar.en bra investering.håller länge. har själv installerat ett sådant system komplett med alla komponenter i en laurinkryssare runt åttiotalet. mvh. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proffis 0 Postad 6 Maj , 2007 tja! det finns i huvudsak kablar som heter ek,fk mk och rk innebär: en, få, mång och rikkardelig kabel.bl.a därav styvheten. men betänk! ju fler kardeler desto större exponerad metallyta och högre kapillärförmåga vilket i sin tur ger en större korrosionsbenägenhet. således: fler små kopparkulor ärgar fortare än en stor av samma volym.... mvh. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser