Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gedda

Svar ifrån Ulrika Messing

Rekommendera Poster

Taget direkt ur svaret jag fick ifrån Ulrika Messing

REGERINGSKANSLIET

Näringsdepartementet

Statsrådet Ulrica Messing

N2006/1920/Brev

Hej Marcus!

Tack för ditt brev.

I den transportpolitiska proposition som regeringen presenterade tillsammans med samarbetspartierna den 22 mars tar vi upp frågan om ett båtregister. Spekulationerna om innehållet i propositionen har varit många, och jag vet att en del tolkar införandet av ett båtregister som ett första steg för att beskatta båtar. Så är det inte, det är inte aktuellt att införa någon båtskatt.

Att vi nu går till riksdagen med förslag om att införa registreringsplikt för vissa större fritidsbåtar handlar framförallt om att öka tryggheten för båtägarna. Genom ett båtregister ökas möjligheterna att hjälpa enskilda människor som får båten stulen eller utsätts för andra brott. Cirka 90 procent av bilstölderna klaras upp idag tack vare att man har ett register där man kan spåra fordonet. När det gäller båtstölder klaras bara ungefär 25 procent upp.

Syftet med åtgärderna är inte att lägga några onödiga kostnader på båtägarna. En mindre administrativ avgift för att driva registret kan bli nödvändig, men att ta in extrainkomster till staten genom registret är inte aktuellt.

Om du är intresserad kan du läsa den transportpolitiska propositionen på nedanstående webbplats:

http://www.regeringen.se/sb/d/5913/a/60777

Stockholm i april 2006

Med vänlig hälsning

Ulrica Messing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men va bra då! då litar vi på det 9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

undra bara hur länge det är  inaktuellt att införa det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta inlägget och språkbruket!
Men e hon dum på riktigt?/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha lite sent med ett aprilskämt va... Lurendrejeri på högsta nivå när 90% av alla båtar som blir stulna är under 7meter... Kärringen är ju hel knäpp... Ska d gälla någon så ska d gälla alla eller inget alls...

Detta måste uppmärksammas, det är stålar dom är ute efter som vanligt. Och vad kan vara lättare än att sno av oss båtägare lite pengar... Nä hoppas att inte ett så korrkat beslut går igenom för då är d kört...

!!!MVH REXCO!!!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knepet med det här om det nu inte gäller skatt på båten så är det väl vad som hände med den eventuella skatten innan man har skaffat båt, eller.

Det där påståendet med att skydda båtägare låter knäppt när dom flesta stölder gäller mindre båtar.

Naturligtvis körs ett sådant register ihop med masen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaddå tror på tomten?

Klart tomten finns!

Bor inte han på Nordpolen?

Fast detta... Hon gör sig ju inte så trovärdig när hon säger att det är för att klara upp fler stölder, och sen undantar de båtar som oftast blir stulna...

Men vi får väl hoppas att du har fel Lasse!

Vi lär väl inte undvika att få reda på svaret så småningom!

Det var bättre förr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en himla massa bokstäver men inget innehåll i det svaret. Mässlingen har slagit till igen...............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur troligt är det att 19 ungar kommer överens och går ihop och tjuvköper ett paket cigaretter?

Nä, jag håller nog med Steve!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skickade ett svar på hennes svar igår. jag frågade då hur hon hade tänkt sig när merparten av båtarna som stjäls inte innefattas av registret.. har inte fått svar än men det kanske kommer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sååå de´ tar fast så många biltjuvar.ok.

Cirka 90 procent av bilstölderna klaras upp idag tack vare att man har ett register där man kan spåra fordonet.

Trode vi skulle bli lite franska när de infördes biltullar.men neeee.Kommer nog en ny skatt sen när det måste fyllas ett hål.

Kan inte fatta vart pengarna tar vägen.allt lägs ju ner??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är inte aktuellt att införa någon båtskatt.

Med andra ord, det kommer senare.

Det var ju inte aktuellt att införa biltullar heller.

Sossarna har ju den förmånen att de kan lova fett och sedan skylla på Miljöpartiet som tvingade dem att gå med på det i en förhandling.

Med Polpot-Annikas* beteende efter att hon tvingats genomföra biltullarna går det ju inte att ta miste på vad hon faktiskt ville.

/Fredrik

* För er som inte vet det så är det Annika Billström, finansborgarråd i Stockholm som lovade att det inte skulle bli några biltullar för att sedan över en natt bli deras främsta förespråkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags för partiet Personvalspartiet, med personligt ansvar

Program:

1) Skall verka för att alla politiker och viktigare offentliga befattningshavare skall väljas personligen i enmans valkretsar.

2) Alla omröstningar och beslut som politiker eller viktigare befattningshavare deltager i skall redovisas på Internet, sökbart.

3) Om folk i en valkrets samlar ihop mer än 50% av väljarna i namnunderskrifter kan en politiker och viktigare befattningshavare i den valkretsen avsättas med omgående verkan.

Resten blir en följd av vad de enskilda personerna vill göra och stå till svars personligen för mot sina väljare. Och internet glömmer inte, så det lönar sig att tänka sig för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personval har man i USA, och se vad bra det går!

Ingen idiot på presidentposten där inte.

För att inte tala om han den där jättebra och välutbildade - ja nästan överkvalificerade - guvenören de har i Kalifornien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personval, nja. Vi ska rösta på sakfrågor, inte personer.

Personligt ansvar JA! Lite dåligt med den varan nuförtiden...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns ju tryggt att hon svarar som hon gör.

Lika troligt som att dom inte kommer att höja biltullarna till det flerdubbla när dom permanentas så dom får betalt för utvecklingen. Lika sannolikt som att dom inte kommer att införas i Göteborg och andra större Svenska orter härnäst.

Rent seriöst tror jag att det kan vara så att en båtskatt inte är aktuell, snarare handlar det då om att få fram dolda förmögenheter i dagsljuset. Jag har väldigt svårt att tro att regeringen skulle lägga två strån i kors för att hjälpa båtägare som blivit bestulna, det lämnar dom nog åt försäkringsbolagen.

Vi fick ju ett båtregister för ett par decennier sedan som sedan försvann igen, vad hände den gången? Jo oppositionen vann valet och det aktar dom sig nog för att upprepa. Båtfolket är många nog för att vår åsikt ska spela roll och därmed har vi en viss pondus.

Jag skulle inte ha ett dugg emot ett båtregister om jag bara trodde lite grann på att det som står i svaret är dom verkliga motiven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent seriöst tror jag att det kan vara så att en båtskatt inte är aktuell, snarare handlar det då om att få fram dolda förmögenheter i dagsljuset.

Instämmer till 100% i det här fallet, eftersom man sätter gränsen vid 7 meter!

Men!

Det är lite patetiskt när man pratar med båtägare som tycker detta förslaget är helt idiotiskt, samtidigt som det är helt OK att straffskatta fritidshuset bara för att det råkar ligga 30 meter från vattnet istället för på vattnet!

Så tänk på helheten vid nästa val ... kolla vad partierna tycker i bägge frågorna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså: Förslaget är Idiotiskt kära SeaflOwer...
Exaktimentica !
Men det är inte mer idiotiskt än fastighetsskatten som ett antal båtägare i den kungliga svenska avundsjukans namn tycker är helt OK, samtidigt som man tycker båtskatten är så djupt upprörande ... det är det som är det patetiska! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är den här frågan tabu för mig  men om jag skall våga ha någon uppfattning över huvud taget och spekulera i en ev. skatt så tror jag inte ett ögonblick på fantasisiffror. Snarare att husvagnsskatt och båtskatt i så fall kommer att ligga nära varandra och för närvarande betalar vi ca 200 kr om året för husvagnen, den används samma tid som båten och borde vara jämförbar. Jag tror inte att det är särskilt trovärdigt med båtskatt eftersom det är ganska svårt att spåra alla båtar och skatta dom. förutsättningen för en skatt är ju att den går att ta ut- att den går  att kontrollera(jf husvagn där man löper ständig risk att hamna i trafikkontroll) Jag är osäker på om försäkringsbolagen är skyldig att lämna ut uppgifter om försäkringstagarna, det är i så fall det enda riktigt säkra sättet att spåra båtägare förutom rena sjöpolisärenden.

Nej, jag lutar mig bakåt i fåtöljen och oroar mig mer för bränsleskatten och stigande oljepriser, det är inte kul att ah en bil som drar 1,2 l/milen med husvagn bakom6.gif\ Särskilt inte om man kör ca 500 mil på semestern. Det blir billigare med lilla båten, tror jag.

Birgitta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer Gulan, det lär inte bli några astronomiska summor ... dom lär aldrig nå dom 5000 spännen jag pröjsar för att min lyxkryssare utan dush, varmvatten mm. som ligger på landbacken istället för i sjön smiley-yell.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är någon tröst så kan man i alla fall ställa av husvagnen om man inte använder den alls och då slipper man skatt. Fast 200 spänn om året 8.gif\

är inga pengar om man inte bestämt sig för att avveckla  de närmaste 2-3 åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågar mig hur de ska få oss som vägrar att registrera oss och beskatta oss och som har båten i ett vatten där ordningsmakten är obefintlig, att rätta in oss iledet? Försäkringsbolagen har oss nog gärna som kunder ändå. Men det är ju typiskt att politiker tror att sverige består av stockholm, göteborg och malmö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, eftersom Sverige består av Värmland och dessutom E18 till/från

Stockholm/Värmland :-)

Och hur många sjöpoliser finns det i Vänern ...
Normalläge 0 st.
Hamnfestivalveckan i Karlstad 1 st. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...