Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
can77

Bottenmålning

Rekommendera Poster

Hej

Har precis köpt en RJ85. Båten är väldigt ojämn under vattenlinjen(är inte slipad på ca 6år). Vet inte vilken slags bottenfärg som är använd under åren.

Hur skall jag göra? Vill helst inte slipa ihjäl mig men inser att en viss grad av slipning måste ske då färgen har flagnat på vissa ställen.

Sedan är det ju det här med att grunda innan. Måste man detta? Vad blir konsekvenserna om jag inte gör det?

Tänkte lägga på följande bottenfärg International Micron WQ.

Några synpunkter??

Ps. har båten på västkusten.ds

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst inför framtiden och att bibehålla båtens värde är att ta bort all bottenfärg. Det kan man göra genom att ringa en firma som utför klotterborttagning t ex Thermo-Fasad 031-454512. Alternativet blästring blir inte lika bra men kostnaden är densamma ca 7000:-.

Därefter behandlar du botten med Epoxy och därpå en lämplig giftfärg.

Nu har värdet på din båt ökat med lika mycket som kostnaden och skrovet suger inte vatten längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Ja du Det är nog bara att hugga i och slipa ner botten. Om jag vore som du så skulle jag köpa en slipmaskin och sen muta några vänner med middag, så är du klar på en helg. Glöm inte att kolla efter böldpest innan du lägger på ett nytt lager med primer.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om färgen har flagnat på vissa ställen kan du kanske använda dig av en färgskrapa för att få bort det mesta. Sen är det nog slipning som gäller för att få ett fint resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett ett svar på ungefär samma fråga fråga, nämligen att sickla av ytan med en vass spackel. Då skavs topparna av och det blir jämnt och fint.

Är det bottenfärg av den gamla fungerande modellen och så pass tjockt att inte plasten lyser igenom behöver du nog inte lägga på nåt mer, det funkar säkert bättre än miljöfärgen och blir gratis. Om nåt år är de gamla färgerna tillåtna igen, det är nog minst lika taskigt mot miljön att ta bort all bottenfärg som ramlar ner på backen, kladda dit sk miljövänlig och hålla på.

Jag köpte min båt för fem år sen, har inte målat en enda gång, spolar av försiktigt med högtryck på hösten, den gamla färgen räcker än, noll beväxning och snäckor.

Det finns en kopparepoxi man kan skicka efter från England, tror jag. Behandlar man botten med det är man helt fri från beväxning och böldpest i minst 10 år tom i Medelhavet. Det är även helt miljövänligt. När min bottenfärg tappat stinget är ambitionen att lägga på coppercoat som den heter. Kostar en del men nog det absolut bästa man kan ha.

http://www.coppercoat.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...