Kjelle11 0 Postad 4 April , 2006 Hej Detta ämne har varit uppe tidigare, men måste ta´ s upp igen, förhoppningsvis med entydiga svar. Jag håller på att montera in en bilstereo i båten (se bild). Jag har inte dragit antenn eftersom detta forumet var överens om att det inte behövdes, ute på sjön. Nu läste jag i ett att båtforum - att, antenn ska man ha, och det var lika självklart, att ha i båt som i bil. Vilket gäller? /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 4 April , 2006 Hej Kjell!Klart som korvspa ska du ha en antenn, jag testade och montera stereon utan antenn och fick inte in någon kanal alls. Skulle det vara bättre mottagning i en båt än en bil? Hoppas du monterar en antenn och testar så märker du själv hur stor skillnad det blir. Antennen behöver du inte montera på båten, det går att lägga den lös i båten. Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 4 April , 2006 Hej Du menar endast kabel ca: 2 meter? Kan den göra nytta om jag lägger den under träet radion är fäst, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 4 April , 2006 Du bör ha ett spröt oxå...men låt den ligga löst...funkar fint... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 4 April , 2006 Ta en vanlig bilantenn med c:a 1 meter kabel till som standard. Lägg den bakom en träpanel eller ngt så att du slipper se den. Det räcker inte bara med kabeln. Här har du en antenn för 60 spänn . http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78602 Så har jag gjort och det funkar gör bra. Jag hade inte lagt den löst då det kommer skramla som fan eller att antennen ramlar ner. Jag tog lite sikaflex och la 2 klickar och tryckte dit antennen så att den inte ligger helt löst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 4 April , 2006 En bilantenn för fm-bandet som inte monteras på ett plåttak alt plåtskärm fungerar bäst om den ligger vågrätt. Detta pga att bilplåten normalt fungerar som ett jordplan. mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 4 April , 2006 Skall man vara väldigt teoretisk så skall antennen orienteras lodrätt (liksom sändarantennen) och ha en noga avvägd längd som beror på frekvensen man lyssnar på. Lyssnar man tex på en station som sänder med 100 MHz så skall antennen ha en längd av 75 cm (eller 1,5m eller 3,0 m). Men även om man följer teorierna så hamnar man ibland i radioskugga beroende på berg mm. Då är det bra att ha en antenn som man kan ändra läget på och pröva sig fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 4 April , 2006 ÖÖÖh jag trodde han bara ville ha in radio och inte ägna sig åt att sända amatör radio. Behöver ju inte krångla till det och förklara i minsta detalj. Tror inte han lyssnar bättre på radion för det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2006 En antenn behöver inte vara ett hårt spröt. Vilken jämrans kabel som helst duger. Så lång och så högt placerad som möjligt är regeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser