B400 0 Postad 3 April , 2006 Hej, Var o köpte mig en liten Ryds 405. Saken är den att den legat i Stockholms området o blivit beväkt undertill och sedan ej tvättad vid upptagning, på hälften av botten är ytan som sandpapper! Var o testade med lite typ Boat wash turtle som fungerat bra i för mig innnan, men detta rådde det inte på, Någon som har nått tips på o få bort denna beläggning? Olika syror? Blötlägning? Mirakelmedel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 3 April , 2006 Brukar fungera med en ordentlig högtryckstvätt, dock inte dom billigaste modelerna på marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 4 April , 2006 Jag har använt en lite hårdare svamp (sådan som finns på macken för flugor på framrutan på bilen) och massor av vatten. Blötlägg, skrubba, spola. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 4 April , 2006 Kanske kan funka med en ångtvätt? Vet inte, men testa..det löser ju det mesta... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 4 April , 2006 Gul rand=oxalsyraHavstulpaner=saltsyraAlger=utan erfaenhet, man ett visst syra som fräter mönster finns det ju... Testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 4 April , 2006 Jag skrubbade i 10min på samma fläck med en borste och rengöringsmedel. Utan resultat!!! Undrar om syra biter..... Det är som typ ett lager kalk eller nåt över stora delar av bottnen. Typ samma belängning som det var inne i en gammal båtmotor jag byte topp på. Kanske blir o skrapa. Återkommer under helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindqvistarn 0 Postad 5 April , 2006 Hej, Oxalsyran(myrsyra) är överlägsen! Men köp för guds skull inte den dyra färdigblandade varianten hos den lokala båttillbehörshandlarn. Gå till aptoeket/färghandlarn och köp syran i pulverform istället, tror det säljs i halvkilos burkar. Bara och blanda ut med vatten(tror det var 8% pulver, sök här på MG)och pensla/spraya på, låt verka någon minut(ev. skrubba lätt om det sitter hårt) och skölj av. Använd rikligt med kallt vatten när du sköljer. Använd hanskar och ögonkydd, det är ju trots allt syra. Mvh, Lindqvistarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 5 April , 2006 Tror du/ni det verkligen tar på det lagret som är fläckvis. Det är säkert en tiondel tjockt. Kör kanske redan ut till båten idag o testar... mvh Benny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 5 April , 2006 Är du lat så köp Y10 som innehåller oxalsyra. Fördelen är att det är kletigt och fastnar på skrovet den tid som det behöver för att verka. Du kan göra din egen blandning som skrivs längre upp i tråden, men det rinner av lite väl fort från skrovet. När oxalsyran har verkat är det bara att spola av. Jag hade exakt samma problem som dig när jag köpte min båt. Y10 var kanonbra! Efter det så har jag eget oxalsyrepulver som jag använder. Dock så har båten aldrig varit så skitig som när jag köpte den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 5 April , 2006 Snurran och rodret blev inte tvättat vid upptagningen när jag köpte båten. Gick bort hur lätt som helst med borste och schampo (minns ej vad) efter uppblötning i vatten... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindqvistarn 0 Postad 5 April , 2006 Jajjamen, Jag köpte en ljusblå/turkos styrpulpetare(det är inte killen i filmen som skrivit brevet!) som stått 6 sommrar i en å, därefter(efter inköpet) 1 säsong i havsvatten (omålad botten givetvis). Visserligan bor jag ju i Finland(kvarken/bottenhavet) så beväxningen är väl inte lika brutal som på Sveriges västkust. Hursomhelst, botten på båten var brun av åvattnet sedan tidigare, jag gav fan i att tvätta när jag tog upp den fast lagret med slem och beväxning liknade tjock sammetstyg. Båten låg uppochnedvänd utan täckning hela vintern och härligheten på botten fick verkligen tid på sig att bränna fast av vårsolen. Efter två strykningar av oxalsyra och därefter sköljning var botten klar turkos/blå! Grannen trodde jag köpt ny båt . Så mina erfarenheter är enbart positiva, tror inte gelcoaten tar nämnvärt stryk av oxalsyran. Har hört flera som använt den på färgade båtar(mörkblå/gul/grön). Hoppas det hjälpte! Mvh, Lindqvistarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 5 April , 2006 det är inte killen i filmen som skrivit brevet!) Fin den!! Hehe Undertiden jag väntade på svar..*haha* Sparng jag iväg till en färghandel 200m heminfrån o köpte Oxalsyra. 1kg/1:liter 90kr!!! Inte farligt. På Fredag ska jag testa. Återkommer med svar efter det. Till dess får tråden vila. Tack för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 10 April , 2006 NU har jag testat, oxalsyra, citronsyra. Inget tar nått vidare. Men kompisen löste problemet, en flaska: kalk av. Dom hade det på 25l dunkar på jobbet, luktade starkt som attan, Detta tog bort skiten med hjälp av högtryks-tvätt. men det krävdes 4st omgångar. Så problemet löst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser