jokar 0 Postad 3 April , 2006 Nummer ett: duger biltemas voltmätare?Nummer två: hur får man bort det gröna skitet som typ oxiderat på polerna på startbatteriet?Nummer tre: hur gör man för att undvika framtida oxidation? (polfett,vad är det? hjälper det?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 April , 2006 Nummer ett: jodå, som grov indikering. Ska man ha en voltmeter som batteritankmätare som Skyllermark pratar om i sin guide så måste du ha en digital voltmeter. Nummer två: skruvar av polskruven, tar fram stålborsten och borstar på. Det finns runda stålborstar för insidan på polskruven. Nummer tre: När du har skruvat tillbaka polerna: fetta in all metall med vattenbeständigt smörjfett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 3 April , 2006 Tack så grymt mycket!Fast, finns ingen billigare digital voltmeter än skyllermarks, 1295, nästan mer än båten!!!Vattenbeständigt smörjfett? tex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 April , 2006 1295?? jag ser 695 kr. Det framgår iofs inte om det är med eller utan moms. Det är inte så dåligt pris, ELFA tar 515 plus moms för enbart grundinstrumentet. Då behövs några motstånd och lite pillrande också. Men det är som sagt om du vill ha exakt koll på batteriet. Oftast räcker det med Biltemas då får man svar på följande frågor: 1) laddar motorn? Dvs stiger spänningen när motorn startat? 2) Är det dött batteri som gör att motorn inte startar? Nålen står på ca 11V och går till 0V när man vrider om nyckeln. 3) Har jag hyfsat batteri, dvs spänning en bit över 12V? Se till att bryta bort även voltmätarn när du lämnar båten, den drar ström i onödan. Är man riktigt sparsam kan man sätta en brytare och kopplar in mätarn bara när jag vill se på den. Så den inte drar ström hela natten om man övernattar, den drar väldigt lite men alla bäckar små.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 3 April , 2006 Ok, finfint!Osså, Vattenbeständigt smörjfett? tex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 3 April , 2006 tex art.nr: 36-1830 hos Biltema för 19,90kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 April , 2006 Hej, Sista jag köpte polfett var på OKQ8, finns säkert fortfarande att köpa där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 3 April , 2006 Helt seriös har jag för mig att Coca-cola funkade att rensa polerna med. Sedan borde väl vattenfast smörjfett fixa så att det inte kommer tillbaka ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 April , 2006 Biltemas voltmeter för 79 Kr fungerar helt OK. Bild från Biltema: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId=81483 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 4 April , 2006 Visst blir det rent med coca-cola, men sedan får man lägga ner ännu mer jobb på att få bort allt kladd. enklare med stålborste och lite vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 4 April , 2006 Jodå, den är helt okey vid tex felsökning (har en själv), men för att hålla koll på batteri status så vill man ha en fastmoterad som man enkelt kan kasta ett öga på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 4 April , 2006 Nummer två: Ett mkt lätt sätt är att blanda Bikarbonat och vatten i en lösning och pensla på. Låt verka en stund och torka sedan bort. Funkar klockrent! /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 4 April , 2006 Men skulle man inte kunna bygga in den på båten, på något sett?Några nackdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 4 April , 2006 Jula har en multimeter för 69kr, den drivs av ett litet 12-volts inbyggt batteri. Har köpt en och har funderingar på att ta ur batteriet och koppla den till 12-voltssystemet i båten. Koppla/förlänga testsladdarna till förbrukningsbatterierna samt fästa vid instrumentbrädan med kardborre eller liknande. Ska dock mäta före/efter först för att se att man får korrekta värden och inte spänningsfall etc. Någon som har testat liknande? Kan kanske vara en ekonomisk lösning under hundralappen. http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=156811881&pf_id=SE-405014&dept_id=SE-405 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 4 April , 2006 Du kan troligen inte strömförsörja instrumentet med samma spänning som du skall mäta. I de fallen det fungerar brukar instumenten kosta det tiodubbla minst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pop-Eye 0 Postad 22 April , 2006 Kjell & Co. har analoga och digitala displayer för inbyggnad som man kan använda för 69kr. Drivs med 8-12 V.Analog: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48121&path=12560000,12740000Digital: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48131&path=12560000,12740000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 April , 2006 För mätning av spänning (batteriets laddningstillstånd) skall man ha ett digitalt instrument. Ett analogt visar alldeles för grova värden.Ett fulladdat batteri håller 12,72 VoltEtt halvladdat 12,36 VEtt helt urladdat 11,82 VDet senare har, om det inte blivit skrot, i alla fall börjat tappa sin kapacitet väsentligt.Många hävdar att man aldrig bör låta spänningen gå under 12,3 Volt. Detta mätt i viloläge. Dvs om batteriet laddas eller laddas ur, bör det stå ett antal timmar, tex över en natt innan man får korrekta värde.Ett batteri är fulladdat när det under laddning når 14,4 Volt.Vid tex star av en diselmotor kan spänningen tillfällig sjunka under 11 Volt tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pop-Eye 0 Postad 22 April , 2006 Ja, det är riktigt att man ska ha en digital panel för att skapa en batteritankmätare, men, den digitala skall ha strömförsörjning, 8-12 V och det krävs inte av den analoga som bara är att koppla in. Man behöver helst lösa strömförsörjningen på ett snyggt sätt, alternativt med ett 9V-batteri, men det är inte så kul att ha som måste bytas då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 April , 2006 Hej Pop-eyeEn Digital voltmeter är ju inte samma sak som en Batteritankmeter, men man behöven nog egentligen inte mer än en voltmeter för att ha en ganska bra koll på sina batteri. Jag har klarat mig sen höststormen -69 med en lös multimeter, som jag använt vid speciellat tillfällen. Jag tror inte det är så betungande att byta ett 9 volts batteri tex en gång/år och få ett andvändbart mätvärde, mot att köpa och instalera ett intrumet som du du får ett godag yxskaft svar från. Kopplar man tex en tryckknapp mellan batteriet och mätinstrumentet, som du trycker på när du vill läsa av, så håller batteriet längre. Jag har varit inblandad i inköp av ett antal dataloggrar för spänningskontroll för min arbetsgivares räkning. Det företaget vi köpt från brukar skriva i sin reklam: att mäta är att veta. Det ligger mycket i det. Sen måste man ju veta vad man skall använda mätvärdet till och vad det betyder. Vet man inte det kan man ju lika gärna låta bli att mäta. Det finns ett annat sätt att komma kring problemet som jag visade på i en tidigare tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=93069 Det är ju något lite mer, men ganska roligt jobb. Jag har inte provat kontsruktionen själ, men jag har stort förtroende för den personens kunskap i ämnet som lämnade beskrivningen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 22 Augusti , 2006 Efter att tagit del av debatterna om LCD-instrumnet och deras inkoppling och strömförbrukning och behov av eget batteri har vi gjort en serie lämpliga instrument. De finns för Volt och Ampere (via shunt) och drar blygsamma c:a 1.5 mA vardera. Innebär att man kan koppla voltmetern direkt på batteripolerna via en liten säkring, så man ser vad BATTERISPÄNNINGEN är med hög upplösning, inte vad elcentralens spänning är. Men 1.5 mA egenförbrukning drar mätaren mycket mindre än batteriets självurladdning. Shuntarna är av typ kabelshunt för att minimera det totala spänningsfallet. (annars kommer ju shuntspänningsfallet att adderas till kabelspänningsfallet) Den händige kan tillverka sin egen kabelshunt. http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 Augusti , 2006 Många bra förslag här och jag vill bara säga, att ett digitalt instrument litar jag inte på. Ett vanligt vridjärnsinstrument är den bästa och tillförlitligaste vännen man kan ha innom el. Har drivor med missvisande digitala mätinstrument och då från 70:- och upp till tusentals kronor. Knappt inga visarinstrument på skrothögen. Egentligen så är det rätt fantastiskt, men jag har i min ägo en gammal rörvoltmeter. Fungerar, men den tar ju som sagt några minuter på sig innan den visar exakt. Den lever bara upp om den får 220 att tugga i sig så att rören blir varma och goa. Det är inget att släpa runt på men den är tillförlitlig och vid mätning i vissa kretsar är den guld värd, där där digitalen velar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Augusti , 2006 1. utan att ha testat så bilteamas grejer är jag tveksam till. 2: vatten och stålborste 3. tecktyl penslas tunt på efter det är ihopdraget om du har bateri med lösa röda och blå plastbrickor poå polerna så pensla under dessa, sprickor kan finnas och tecktyl tätar dessa, tecktylen är av vax modellen ser ut som choklad luktar även som choklad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 Augusti , 2006 Rätt min herre. Men det instrumentet som Lasse-L visar upp från biltema är det billigaste och bästa instrument jag någonsin haft och det har funkat i flera år, bortsett att det kan ge missvisningar vid diodmätning på snabba dioder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser