Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
jokar

strömfrågor

Rekommendera Poster

Nummer ett: duger biltemas voltmätare?
Nummer två: hur får man bort det gröna skitet som typ oxiderat på polerna på startbatteriet?
Nummer tre: hur gör man för att undvika framtida oxidation? (polfett,vad är det? hjälper det?) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nummer ett: jodå, som grov indikering.

Ska man ha en voltmeter som batteritankmätare som Skyllermark pratar om i sin guide så måste du ha en digital voltmeter.

Nummer två: skruvar av polskruven, tar fram stålborsten och borstar på. Det finns runda stålborstar för insidan på polskruven.

Nummer tre: När du har skruvat tillbaka polerna: fetta in all metall med vattenbeständigt smörjfett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så grymt mycket!
Fast, finns ingen billigare digital voltmeter än skyllermarks, 1295, nästan mer än båten!!!
Vattenbeständigt smörjfett? tex? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1295?? jag ser 695 kr. Det framgår iofs inte om det är med eller utan moms.

Det är inte så dåligt pris, ELFA tar 515 plus moms för enbart grundinstrumentet. Då behövs några motstånd och lite pillrande också.

Men det är som sagt om du vill ha exakt koll på batteriet.

Oftast räcker det med Biltemas då får man svar på följande frågor:

1) laddar motorn? Dvs stiger spänningen när motorn startat?

2) Är det dött batteri som gör att motorn inte startar? Nålen står på ca 11V och går till 0V när man vrider om nyckeln.

3) Har jag hyfsat batteri, dvs spänning en bit över 12V?

Se till att bryta bort även voltmätarn när du lämnar båten, den drar ström i onödan.

Är man riktigt sparsam kan man sätta en brytare och kopplar in mätarn bara när jag vill se på den. Så den inte drar ström hela natten om man övernattar, den drar väldigt lite men alla bäckar små....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, finfint!
Osså, Vattenbeständigt smörjfett? tex?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Sista jag köpte polfett var på OKQ8, finns säkert fortfarande att köpa där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt seriös har jag för mig att Coca-cola funkade att rensa polerna med. Sedan borde väl vattenfast smörjfett fixa så att det inte kommer tillbaka ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst blir det rent med coca-cola, men sedan får man lägga ner ännu mer jobb på att få bort allt kladd. enklare med stålborste och lite vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, den är helt okey vid tex felsökning (har en själv), men för att hålla koll på batteri status så vill man ha en fastmoterad som man enkelt kan kasta ett öga på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nummer två: Ett mkt lätt sätt är att blanda Bikarbonat och vatten i en lösning och pensla på. Låt verka en stund och torka sedan bort. Funkar klockrent!

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men skulle man inte kunna bygga in den på båten, på något sett?
Några nackdelar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jula har en multimeter för 69kr, den drivs av ett litet 12-volts inbyggt batteri. Har köpt en och har funderingar på att ta ur batteriet och koppla den till 12-voltssystemet i båten. Koppla/förlänga testsladdarna till förbrukningsbatterierna samt fästa vid instrumentbrädan med kardborre eller liknande. Ska dock mäta före/efter först för att se att man får korrekta värden och inte spänningsfall etc. Någon som har testat liknande? Kan kanske vara en ekonomisk lösning under hundralappen.smiley-smile.gif\

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=156811881&pf_id=SE-405014&dept_id=SE-405

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan troligen inte strömförsörja instrumentet med samma spänning som du skall mäta. I de fallen det fungerar brukar instumenten kosta det tiodubbla minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mätning av spänning (batteriets laddningstillstånd) skall man ha ett digitalt instrument. Ett analogt visar alldeles för grova värden.
Ett fulladdat batteri håller 12,72 Volt
Ett halvladdat  12,36 V
Ett helt urladdat 11,82 V
Det senare har, om det inte blivit skrot, i alla fall börjat tappa sin kapacitet väsentligt.
Många hävdar att man aldrig bör låta spänningen gå under 12,3 Volt. Detta mätt i viloläge. Dvs om batteriet laddas eller laddas ur, bör det stå ett antal timmar, tex över en natt innan man får korrekta värde.
Ett batteri är fulladdat när det under laddning når 14,4 Volt.
Vid tex star av en diselmotor kan spänningen tillfällig sjunka under 11 Volt 
 tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är riktigt att man ska ha en digital panel för att skapa en batteritankmätare, men, den digitala skall ha strömförsörjning, 8-12 V och det krävs inte av den analoga som bara är att koppla in. Man behöver helst lösa strömförsörjningen på ett snyggt sätt, alternativt med ett 9V-batteri, men det är inte så kul att ha som måste bytas då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pop-eye
En Digital voltmeter är ju inte samma sak som en Batteritankmeter, men man behöven nog egentligen inte mer än en voltmeter för att ha en ganska bra koll på sina batteri. Jag har klarat mig sen höststormen -69 med en lös multimeter, som jag använt vid speciellat tillfällen.

Jag tror inte det är så betungande att byta ett 9 volts batteri tex en gång/år och få ett andvändbart mätvärde, mot att köpa och instalera ett intrumet som du du får ett godag yxskaft svar från. Kopplar man tex en tryckknapp mellan batteriet och mätinstrumentet, som du trycker på när du vill läsa av, så håller batteriet längre.

Jag har varit inblandad i inköp av ett antal dataloggrar för spänningskontroll för min arbetsgivares räkning. Det företaget vi köpt från brukar skriva i sin reklam: att mäta är att veta. Det ligger mycket i det. Sen måste man ju veta vad man skall använda mätvärdet till och vad det betyder. Vet man inte det kan man ju lika gärna låta bli att mäta.

Det finns ett annat sätt att komma kring problemet som jag visade på i en tidigare tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=93069 Det är ju något lite mer, men ganska roligt jobb. Jag har inte provat kontsruktionen själ, men jag har stort förtroende för den personens kunskap i ämnet som lämnade beskrivningen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att tagit del av debatterna om LCD-instrumnet och deras inkoppling och strömförbrukning och behov av eget batteri har vi gjort en serie lämpliga instrument. De finns för Volt och Ampere (via shunt) och drar blygsamma c:a 1.5 mA vardera. Innebär att man kan koppla voltmetern direkt på batteripolerna via en liten säkring, så man ser vad BATTERISPÄNNINGEN är med hög upplösning, inte vad elcentralens spänning är.

Men 1.5 mA egenförbrukning drar mätaren mycket mindre än batteriets självurladdning.

Shuntarna är av typ kabelshunt för att minimera det totala spänningsfallet. (annars kommer ju shuntspänningsfallet att adderas till kabelspänningsfallet)

Den händige kan tillverka sin egen kabelshunt.

http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html

www.batteknik.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra förslag här och jag vill bara säga, att ett digitalt instrument litar jag inte på.

Ett vanligt vridjärnsinstrument är den bästa och tillförlitligaste vännen man kan ha innom el.

Har drivor med missvisande digitala mätinstrument och då från 70:- och upp till tusentals kronor.

Knappt inga visarinstrument på skrothögen.

Egentligen så är det rätt fantastiskt, men jag har i min ägo en gammal rörvoltmeter.

Fungerar, men den tar ju som sagt några minuter på sig innan den visar exakt.

Den lever bara upp om den får 220 att tugga i sig så att rören blir varma och goa.

Det är inget att släpa runt på men den är tillförlitlig och vid mätning i vissa kretsar är den guld värd, där där digitalen velar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

1. utan att ha testat så bilteamas grejer är jag tveksam till.

2: vatten och stålborste

3. tecktyl penslas tunt på efter det är ihopdraget om du har bateri med lösa röda och blå plastbrickor poå polerna så pensla under dessa, sprickor kan finnas och tecktyl tätar dessa, tecktylen är av vax modellen ser ut som choklad luktar även som choklad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt min herre.

Men det instrumentet som Lasse-L visar upp från biltema är det billigaste och bästa instrument jag någonsin haft och det har funkat i flera år, bortsett att det kan ge missvisningar vid diodmätning på snabba dioder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...