staffare 0 Postad 3 April , 2006 Hej, Jag har en Fjord 21 olympic med aq130/280 som får en hemskt ormande, ålande gång när man bara pluttrar fram, går det att åtgärda på något vis? Jag antar att det har med å göra att det är en planande båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 3 April , 2006 Hej! Avhjälps enklast genom att köra med trimplanen nere (om det finns). Om inte så har det tidigare här på MG diskuterats något som kallas Smartabs som tydligen fungerar kanon! Sök på ormen så hittar du. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staffare 0 Postad 3 April , 2006 OK, tack för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 April , 2006 Har samma tendens på min Saltö 31. Det hjälper som sagt med trimplanen max nere. Fast efter lite övning och lätt hand och små rattrörelser kan man få en ganska rak gång. Man lär sig att kompensera innan båten svänger själv. Marigt men det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 3 April , 2006 Läst en del nu om detta här på MG Nån som har en aning varför båtarna uppför sig så ??? Det kan väl inte var meningen att de bara är körbara i högre hastigheter ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 4 April , 2006 En planande båt har inte så mycket som stabiliserar den i sidled till skillndad mot en segelbåt. Plus det faktum att propellern drar båten åt sidan hela tiden. En högergående propeller drar aktern åt styrbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staffare 0 Postad 4 April , 2006 Någonstans har jag sett reklam för fenor som skulle göra gången stabilare, vet inte om det funkar. Har inte lyckats hitta dom, varken på internet eller i någon butik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2006 Läst en del nu om detta här på MG Nån som har en aning varför båtarna uppför sig så ??? Det kan väl inte var meningen att de bara är körbara i högre hastigheter ??? Det har nog att göra med den platta botten, eller att alla har lite glapp i drevupphängningen, eller att man får vattenströmningsfenomen på något sätt. Jag har hursomhelst känt detta på alla större båtar jag provat hittills. Dock inte på min Crescent med utombordare. Andra kommentarer från båtfolk som vet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 4 April , 2006 Om man orkar/har råd så kan man byta till Duo-prop. Löser problemet direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2006 Om man orkar/har råd så kan man byta till Duo-prop. Löser problemet direkt. Nix. Min Saltö med DuoPropdrev (Volvo Penta DP-E) snirklar också. Eller menar du dubbla drev och motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 4 April , 2006 Ok... då har jag nog fel. Jag pratade med en säljare på båtmässan i år och han sade att det var en av anledningarna till att man installerade duo-prop. singeldrevDum som man är så tror man på honnom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 4 April , 2006 Som påpekats är det båtkonstruktionen - planande båt - och vindfånget, sjöns påverkan som gör det. Propellerrotationen ger påverkan åt ETT håll, så duoprop ger inget för den saken. Det är bara att lära sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 4 April , 2006 Den slingrande gången beror på virvelbildningen i aktersuget (virvlarna bakom båten). På en planande båt som går i deplacementfart har man en djup och bred akterspegel som genererar ett stort aktersug. Lite slarvigt kan man jämföra med en flagga som fladdrar i vinden. Trycka ner trimplanen höjer aktern något så att suget minskar men framförallt dämpar det båtens vridande rörelser så att svängningarna minskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 4 April , 2006 JAg hörde någon som sa att genom att sänka det ena trimplanet max och det andra fullt uppe så gjorde det susen... prova och se om det funkar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 4 April , 2006 Hej Jag har samma problem fast jag har dubbla drev med motroterande proppelrar. Känns som om båten faller över på sidorna, tror att det beror på att man inte har någon köl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 April , 2006 Ja, det fungerar, åtminstone på min båt. En båt med ganska plan botten vet inte riktigt åt vilket håll den skall luta utan den vickar hela tiden åt styrbord och babord med slingrande gång som följd. Vickandet kan ju mycket väl bero på virvelbildning efter akterspegeln som sagts tidigare. Om man tvingar båten att luta konstant åt ett håll går den rakare. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 April , 2006 Har också Saltö, tycker att mina trimplan hjälper. Men jag orkar oftast inte fälla ner dom utan har tränat upp mig att styra före och få en någorlunda rak kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 5 April , 2006 eller så får man helt enkelt hålla båten i planing hela tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 April , 2006 basdanne: Semesterfart min bäste herre, semesterfart är det som gäller när man åker båt! Glidande i 6-7 knop är livet, lyssnande på Whispering med the Pasadena Roof Orchestra på låg volym så man fortfarande hör fåglarna.... Ska man någonstans och bada, handla eller köpa glass så blir det 20-25 knop förstås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peakpeak 0 Postad 7 April , 2006 Fören har en spets som fungerar som ett främre roder som styr i mycket låga farter. När man ökar hastigheten lyfter fören och därmed den stabiliserande effekten, båten vinglar eftersom den enbart flyter fram på sin plana och breda bak Med trimplan trycks spetsen ner i vatttnet och därmed får rodret fäste och båten går stadigt rakt fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser