Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
PeterRiverInn

Skruvhål under vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Hej Maringuidare.

Så snart våren kommer ska jag montera en badbrygga på vår Monark 585. Jag vill naturligvis undvika att fästa ev stödstag under vattenlinjen, men kanske måste göra det beroende på vilken modell på badbrygga jag köper. Om jag måste borra under vattenlinjen, hur gör jag för att vara säker på att inte vatten tränger in i gelcoaten? Räcker det med att fylla hålet med silikon? Andra tips? Tacksam för svar. Hälsningar

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick borra och bulta under vattenlinjen på min Albin 82 när jag monterade en hemgjord badbrygga. Jag tog ordentligt med Sikaflex och har inte haft det minsta läckage. På insidan av skrovet använde jag stora plywood brickor för att fördela brytkrafterna över en bredare yta. Alltså inga problem efter två säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Använd Sikaflex 291 (finns i vit, svart och grå färg). Finns även den dubbelt så starka Sikaflex 292.

Silicon bör inte användas i båt egentligen (tror det bryts ner fortare av solen och går inte att måla på samt om man senare tar bort siliconrester är det nästan hopplöst att kunna måla där).

Sikaflex 291/292 är polyuretan baserat och gjort för marin miljö. Är övermålningsbar. Finns på patron och vanlig klämtub (åtminstone 291).

Det är både ett lim och en tätningsmassa. Silicon har så vitt jag vet ingen större limmande verkan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lagat många plastbåtar som haft helt felaktig tätade genomföringar och skruvhpl under vattenlinjen. Det enda sättet är att använda en marinepoxi. Sikaflex används och rekomenderas av många men av egen erfarenhet litar jag inte på att det verkligen tätar och/håller tätt för evigt. Se bif länk till West system epoxysystem för marint bruk http://www.westsystem.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...