deltan 0 Postad 2 April , 2006 Min dotter har en Ancas Queen 26. Jag ska hjälpa henne med en översyn av elsystemet. Bl a är startbatteriet placerat i motorummet. Jag planerar att göra en ny placering på annat ställe i båten. Finns det synpunkter på detta? Hälsar Jan Näsmark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 April , 2006 Du har inte skrivit vad det är för motor i AC 26:n. Men ifall det inte är bytt motor så lär det vara en B30 (AQ 170). Batterierna bör helst inte placeras i motorrummet. I en del länder är det förbjudet att placera batterier i motorrum ifall man har bensinmotor./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 April , 2006 Hej, Grova kablar till/från batteriet är en rekommendation så du inte får spänningsfall. Man kan t ex beställa måttbeställda längder i lämplig grovlek från div marinhandlare (Skyllermarks kablage brukar vara bra, http://www.skyllermarkspressar.se/ ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 2 April , 2006 Vid en säkerhetsbesiktning blir det anmärkning på batteri i motorrum. Det skall dessutom placeras i separat syrabeständigt kärl, men det visste du kanske redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
deltan 0 Postad 3 April , 2006 Båten har en bensinmotor, därav min oro för placeringen av startbatteriet. Tänker mig en alternativ placering någonstans utanför matorrummet och dra kraftiga 35 kvmm- kablar. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 3 April , 2006 Frågan om batteri i motorrum var upp i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=83609&highlight=batteri Batteri i motorrummet är ingen fara om man ventilera med motorrumms fläkt innan start och gärna har batteri vetilationen ut ur båten. För att undvika misstag flyttar många på batterierna och då gäller det att dra ordentilga kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankan24 0 Postad 16 April , 2006 Så startbatteriet kan vara kvar i motorrummet om vi; 1. Kör motorrumsfläkten en stund innan start. 2. Drar avluftningen från batteriet ut ur motorrummet med slangar. Det dyra alternativet verkar vara att köpa gnistfritt startbatteri och generator. Men känns kanske lite onödigt om åtgärderna ovan skall vara säkert. Någon som har andra synpunkter/tips på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny737 0 Postad 17 April , 2006 Hej, gasningen på moderna marinbatterier är tydligen minimal, läste en artikel av Skyllermarks i senaste Båtliv angående detta. Där försökte man provocera fram gasning genom en överspänning på 15 volt, batteriet släppte bara från sig obetydlig mängd gas. Man hade satt en ballong på urluftningen, den blåstes inte upp. Så med normal motorrumsfläktsanvänding behöver man tydligen inte vara orolig./ Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser