Zitez 0 Postad 2 April , 2006 Vet någon vad det här kan vara för årsmodell? http://www.blocket.se/vi/7719879.htm?ca=7_s Är 15.000:- rimligt för denna motor? Mvh Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 April , 2006 Hej, Fråga säljaren om motornummret. Men hjälp av det kan du bestämma årsmodellen - gå till http://www.marinshopen.se och Modellguide, Yamaha. Nu kan jag inte Yamahas äldre årsmodeller men det ser ut som den är från 1980-talet, gissningsvis i början, kanske sent 1970-tal. Antar att motorn inte har elektrisk Trim och det är en ganska stor nackdel (tycker jag) men man kan ju inte få allt... Kort rigg ger kanske lite begränsad användning men har din båt kort höjd på akterspegel så den passar är det ju OK. 15 000 låter lite högt kanske. Skulle nog pröva att få ner priset några tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zitez 0 Postad 2 April , 2006 Okej, då ringer jag honom imorgon. Du vet möjligtvis inte vad kolven som syns på bilden kan vara till?(trim?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 April , 2006 Kolven: Gissar att den har bl a följande funktion: om man kör på nåt grund i högre farter så skall riggen slås upp men dämpas samtidigt av den kolven så att motorn inte gör en framlängesvolt av den mer el mindre stora kraften som alstras om du kör på ett grund. Jag vet av egen erfarenhet vad bra en sån dämpmekanism är Körde en gång på en sten med förra båten jag hade och motorn slog uppåt men allt gick bra då det dämpades av hydralkolvarna (ett litet jack i skäddan/fenan blev det som minne av den turen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 2 April , 2006 Hydraul kolvar som gör det lättare att tilta upp motorn, alltså ingen trim utan ett hjälpmedel. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 April , 2006 Hej, Litet förtydligande ang årsmodell på Yamaha utombordare: Det är en bokstav som anger årsmodellen (se Marinshopens hemsida enl tidigare inlägg). På motorplåten/etiketten hittar man den bokstaven. Har själv en Yamaha (F115 4-takt) och den har bokstav Q på motoretiketten som alltså betyder att jag har årsmodell 2003 (vilket stämmer då jag köpte den ny då). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser