Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Slingerstigen

Tips på material på rufftaket?

Rekommendera Poster

Jag håller på att byta plyfan i rufftaket Jag har tänkt att lägga någon typ av täckning över den. Finns det någon duk eller ? Resten av överbyggnaden är i mahogny. Kom med förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade dukat rufftak som inte höll tätt. Antagligen lagt på fel sätt. Funkar säkert om man gör rätt med duk och linolja m.m. Jag valde att riva bort duken och lägga glasfiberväv och epoxi. Målade sedan med vit däcksfärg och det blev väldigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade kört på larsjoh51´ s linje om det var min båt. Tätt, snyggt och slitstarkt och ganska enkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sent svar kanske? Det är en kabinbåt ritad av Harry Becker. Byggd 1968 på Oxelösunds varv. Det mesta är av mahogny även inredningen. Ekspant och ekrib på däcket. Den 8,5*2,85 stor. Fyra bäddar, toa och pentry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också haft ett målat/duk-klätt rufftak samt akterdäck på min Oxelösundare. Jag rev dessa p.g.a sprickor i duken som medförde läckage med mögel och fuktskador som följd. Så jag lade på ny mahognyplywood som jag sedan epoxy-limmade nya Oregon-Pine ribbor och Mahognysarg runt. Dessa givetvis sen nåtade som vanligt...!smiley-laughing.gif\

Finns bilder på före/efter här: (not. många bilder så bredband är att föredra...!)

http://ohman-home.net/renovering.htm

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...