Slingerstigen 0 Postad 1 April , 2006 Vad massa använder ni för att täta runt glaset mot mahogny i överbyggnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 April , 2006 Det finns nog fler alternativ än de två som jag kommer att redovisa. Det ena sättet är från tidigt 60 - 70-tal, dvs från stenåldern. Man tar fönsterkitt eller annat kitt i botten och sedan spikar man upp en trekantig plastlist utanför. Själv har jag övergått till att sätta rutorna med SIKA. Frågan då är ifall man skall dopa trät med dyrbart medel eller ej. Jag har både lagt så kallad primer och skippat primern. Tyvärr har jag fått bäst resultat utan primer och endast brukat SIKA 295 (samma som till nåtning). Detta är lite kletigt man måste tejpa upp rutornas form, så att sikan inte sprider sig på glaset/plasten. Samma gäller runt sargerna. Men detta sättet verkar hålla mellan 5 och 10 år. Vidare finns ju möjligheten att göra en innersarg antingen av trä, aluminium, plast eller rostfritt. Alternativt kan man låta göra ett färdigt förstermontage som bara skruvas fast i trät./lycka till med fastsättningen av rutorna/Nitro PS. jag gick in och tittade i din sjöbod och såg vilken båt du har. Rutorna i din Orrskär har nog varit fastsatta med plastband. Bandet kan du köpa i välsorterade båttillbehörsbutiker. Sätt lite Sika mellan rutan och trät så blir det nog bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser